Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Citroën redder PSA Kvartalstallene for PSA-gruppen er slett ikke dårlige. Men det som er interessant er at nå er det Citroën, og ikke Peugeot, som virkelig drar lasset. Tidene endrer seg. |
||||||||||||||||
Det er liksom Peugeot som har vært den enorme raketten i europeisk bilbransje de siste årene. Og fremdeles er det ingen som krangler med Peugeot når det gjelder utviklingen av markedsandeler over noen år. Men første kvartal i år viser at jommen begynner lillebror også å bli viktig for aksjonærene.
Bunnlinja er at gruppen økte omsetningen med 3 prosent i første kvartal sammenliknet med samme tre måneder i fjor. Dermed endte det tallet på 13,8 milliarder Euro. Men når vi ser at Peugeot-salget sank med 7,3 prosent og Citroën-salget økte med 15,9 prosent, kan du gjette hvor omsetningsøkningen kom fra. Og at gruppen fortsatt klarte å øke markedsandelen sin i Europa fra 15,5 til 16,4 prosent, blir også vanskelig å kreditere Peugeot da. Totalt for hele kloden, solgte gruppen 823.800 biler i første kvartal, det forårsaket en omsetning på 11,2 milliarder. De resterende 3,6 kom fra finans og virksomheter utenom bil. Men den rene bilgeskjeften økte også med såvidt over 3 prosent, så der var det ingen forskyvninger.
Det neste blir vel at Citroën vinner rally-VM også!
|