Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota holder på 790.000 På tross av en svakere enn ventet salgsutvikling i Europa, og fortsatt usikkerhet rundt Irak, står Toyota fast på sitt opprinnelige mål på 790.000 biler i Europa i år. |
||||||||||||||||
Toyota kan slå fast at de har hatt betydelig fremgang i Europa første kvartal (172.000 biler mot 167.000 i fjor – i et synkende marked). Faceliftet Yaris har nok hjulpet, men nye dieselmotorer hjelper enda mer i Europa. Dessuten har ikke nye Avensis dukket opp på registreringsstatistikken enda – den vil sikkert også hjelpe tallene oppover.
Med en RAV4 i fortsatt fremgang og en Landcruiser som allerede ligger på det dobbelte volumet av i fjor, er det klart at Toyota kan føle seg ganske trygg på sine prognoser, selv om de ble presentert allerede ved Paris-utstillingstid (september/oktober) i fjor. Men i tillegg til disse ambisiøse planene har Toyota igjen begynt å se på produksjonskapasiteten sin i Europa. I fjor produserte Toyota snaue 340.000 biler i Europa, men selskapet regner med at når man legger til Tyrkia-fabrikken og utnytter resten av Europa-volumet fullt ut, vil det være plass til 200.000 ekstra biler fra dagens produksjonsanlegg – de presiserer at foreløpig tenker ikke Toyota på nye fabrikker i Europa. Men i tillegg vil det trille ut 100.000 biler årlig fra den fabrikken de allerede bygger i fellesskap med PSA i Tsjekkia – den er på nett i 2005.
Dessuten skal de nå ta Prius på alvor. Den skal markedsføres som en bil og ikke som et grønt alternativ.
|