Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM med brenselceller for $ 50 mill.
Selv om GM sakte kvitter seg med lastebiler, satellittdrift, forsvar og lokomotiver er ikke alt bare personbiler der heller. For eksempel har de nå gått inn på en deal med Dow Chemical om å levere dem el-genererende brenselceller for 50 millioner dollars. |
||||||||||||||||
Den nye GM-sjefen, Rick Wagoner, har beundringsverdig sans for teater. Han var i Washington for personlig å overlevere seks HydroGen-3 minivans til operatører i hovedstaden, null-utslipp brenselcelle-elbiler og han sørget selv for å vise utvalgte representanter fra Kongressen hvordan bilene skulle betjenes.
Samtidig kommer altså en melding om at GM og kjemikaliegiganten Dow gjør en avtale som også skal bidra til å utvikle brenselcelle-teknologien. GM skal, over en syv års periode, forsyne Dow med nok brenselceller til at Dow kan hente ut 35 megawatt derfra. Brencelcellene blir jo ikke akkurat mobile, de blir en del av elektrisitetsforsyningen på Dows kjempefabrikk i Freeport, Texas. En ideell plassering, hydrogenet som brenselcellene bruker som drivstoff, er et biprodukt fra den kjemiske produksjonen som skjer i Freeport. Disse brenselcellene, det blir 500 av dem, fra GM kommer riktignok ikke til å produsere mer enn 2 prosent av fabrikkens totale behov, men disse to prosentene produseres i dag av varmekraftverk drevet av gass, så utslippene blir også litt redusert. Men det viktige er at GM fortsatt får utvikle sin brenselcelle-teknologi, noe som i siste instans vil komme fremtidige bilkjørere, og fremtidig trafikkmiljø, til gode.
Dessuten er det vel tvilsomt om det noensinne har vært en større avtale som har involvert alternativ energi – og slike rekorder fortjener jo også å bli registrert.
|