Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyotas tredje rekordår Som vanlig: det går ikke an å være alt for begeistret. Da Toyota fortalte om et nytt rekordår med økte dividender til aksjonærene, måtte de samtidig føye til at fjerde kvartal gikk dårligere. Lavere salg og en sterkere yen. Dårligere? Alt er relativt. |
||||||||||||||||
Toyota har også et forretningsår som ender med utgangen av mars. Og det siste ble avsluttet med et nettoresultat på 7,2 milliarder Euro – nesten 60% over den forrige rekorden fra i fjor. Driftresultatet endte på enda 50 prosent over det - 10,2 mrd. Euro - som var en økning på 21 prosent.
Mens Volkswagen sank under 5 millioner enheter i fjor, kunne Toyota fortelle om et volum på, for første gang, mer enn 6 millioner biler. Omsetningen endte på godt over 100 milliarder Euro, en fremgang på 6 prosent. Akkurat det høres enda bedre ut på japansk: litt over 16 trillioner yen! Det ble imidlertid fortalt at salget i siste kvartal hadde et volum som lå 22 prosent under samme periode året før (SARS-effekt), men det tilføyes samtidig at man også i år venter en liten økning i antall solgte enheter.
Selv om utbyttet for annet halvår ble satt opp med 5 yen, til 20 yen pr. aksje er ikke alt bare gloria. For det første skyltes store deler av rekordfortjenesten (kanskje mer enn halvparten) en kombinasjon av kost-reduksjoner (som kan bli vanskelige å gjenta i samme målestokk i år) og gunstige valuta-forhold. For det andre er det ikke mye fortjeneste å hente hjemme for tiden, på tross av at man der fremdeles holder på en markedsandel godt over 40 prosent. Og for det tredje skyltes halvparten av fortjenesten det som ble gjort i USA, og det er ikke verdens mest stabile marked for tiden. Men etter et dip ned til 41.17 i New York er aksjekursen på vei oppover igjen, over 47 er den nå. Og analytikere ser ikke bort fra at aksjeverdien hos Toyota kan øke med 35 prosent i løpet av dette forretningsåret. De gjør svært meget svært riktig.
|