Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europa: Jo-jo-registreringer Februar var ned, mars var opp, og nå kommer april som var ned igjen. Men ikke mer ned enn at det kan forklares med inntil to færre registreringsdager i forhold til i fjor. Japanerne og koreanerne og Citroën økte i april, ellers var det svakt. |
||||||||||||||||
1.219.605 nye biler ble det registrert i april i år, en nedgang på 6,5% i forhold til i fjor. Litt mer sammenlignbart blir det når vi tar året akkumulert – da ender vi på 5.021.955 enheter – det er en nedgang på 3,4% i forhold til perioden i 2002.
Nesten ingen land som økte, Finland, Østerrike og Spania, sammen med Island, men det monner liksom så lite når Tyskland synker med nesten 6%, Frankrike med 13, Italia med nesten 6 og Storbritannia med 7. Paradoksalt nok går dette ut over de europeiske produsentene i meget større grad enn de oversjøiske. Korea-gruppen økte med 4,3 % i april (nesten 10% opp så langt i hele år), og japanerne med 5% (6% opp akkumulert). Citroën er det eneste andre merket som viser solid fremgang, men bruker vi lupe ser vi at også Smart og Mini bruker plusstegnet. Ellers er det bare minuser over hele linjen. Mest dramatisk hos VW – minus 15,4 i april (minus 10,7 for hele gruppen) Akkumulert er forøvrig PSA den eneste Europa-gruppen som viser fremgang i så langt i år, men nå er det bare 0,4% over fjoråret og det er vel tvilsomt at plusstegnet står der etter mai, selv med den farten Citroën har akkurat nå.
Statistikkene til ACEA finner du i linkeboksen til høyre.
|