Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Forskjellsbehandling? Forskjellsbehandling er noe som byr oss imot. Når det så er statlige myndigheter som står bak, blir det riktig ille. Et av de verste eksempler på dette, fikk vi se i media uka før 17. mai. Men først må jeg få påpeke; etter lederen i forrige nummer av YrkesBil, hvor jeg kritiserte kontrollmyndighetenes overfokus på mindre viktige saker, som feil lysbruk, kan jeg bli oppfattet som å være imot kontroller. For å ha det fastslått med en gang: Ha gjerne flere kontroller, men sørg for at det er på de områdene i trafikken som innvirker på trafikksikkerheten! |
||||||||||||||||
Men tilbake til historiene som skjedde uka før 17. mai. På den ene siden av Oslofjorden, på Støkken langs E6 i Ås kommune. Storkontroll, her kontrolleres alt – dekk, bremser, vekt, løyver, dokumenter, sikring av last og farlig gods, samt beltebruken ble kontrollert, i henhold til en stor artikkel i Aftenposten, der tittelen lyder: “Sjokkrapport om tungtrafikken – 1 av 3 har dårlige bremser”.
Her står det også om sjåfør Ronny Tomtsveen fra Toten som fikk sitt sett kontrollert og der det ble funnet for dårlige bremser på semitraileren. Før han fikk fortsette turen mellom Fredrikstad og Trondheim, måtte han rett på verksted og få bremsene reparert. Han syntes det var positivt og er heldig som kjører for et firma som vil at bilparken skal være i orden.
Så på den andre siden av fjorden, ikke samme dagen, men med bare et par dager imellom. Vi leser Tønsberg Blad, der tittelen lyder: “Litt av et sirkus”. Der kan vi lese om en kolonne med antikverte og til dels skrøpelige sirkusvogner fra et spansk museumssirkus, som forårsaket trafikkproblemer på E18 og som skapte hodebry for folkene fra vegvesenet.
Det er fagleder Stein Erichsrud som leder faggruppen kjøretøyer i Vegvesenet i Vestfold, som er intervjuet av avisa. Han kan fortelle at rapportene fra folk som hadde sett det hele begynte å komme på mandagen og dagen etter ble fire av vogntogene geleidet av politiet til en kontrollstasjon. – Men det hadde antakelig skapt en masse byråkratiske forviklinger for oss og store problemer for sirkuset, sier nevnte Erichsrud til Tønsberg Blad. Så etter å ha diskutert saken med politiet, valgte han å la følget, hvor enkelte deler fortsatt var uten bremser(!), vente til kvelden for så å sørge for eskorte av biler både fra politiet og Vegvesenet! Med politibiler med påslåtte blålys fikk de eskorte til Drammen. Så diskuterte de hva som videre skulle skje og samme mann fra Vegvesenet sier til bladet at det skal vurderes en spesialtillatelse fra Vegdirektoratet slik at de kunne fortsette sin ferd på Norges-turneen! Man mister unektelig noe av respekten for myndigheter og kontrollinstanser når man kontrollerer nyttekjøretøyene strengt på den ene siden av fjorden, mens man på den andre siden sørger for politieskorte til et følge hvor deler av bilparken er uten bremser. Man skulle nesten ikke tro det var mulig. Var det ikke akkurat den samme uka vår blide samferdselsminister holdt en flott tale i forbindelse med etableringen av en “null-visjons-strekning” ved Hunderfossen? Politikerne snakker om null-visjon samtidig med at nyttetrafikken gjennomgår tekniske kontroller og deler av samme statlige kontrollinstanser jobber for å skaffe en spesialtillatelse for et spansk sirkus uten bremser! Snakk om forskjellsbehandling!
Vi håper Samferdselsministeren ser på dette og sørger for at kontrolletaten får beskjed om at slik forskjellsbehandling absolutt ikke godtas. Man kan da ikke akseptere at man snakker om å gi spesialtillatelse for å kjøre i Norge uten bremser! Ikke alle vet det, men sirkus- og tivoli-biler er unntatt kjøre- og hviletidsreglementet. Det bør holde, de kan da ikke fritas fra kravet om bremser!
|