Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
FIA setter opp utroskaps-liste Det er som kjent antydninger av ordkrig mellom de bilprodusentene som er med i Formel 1, og FIA, sportens høye overhode. Nå har FIA gitt oss en historisk liste over hvor utro bilfabrikkene egentlig er. |
||||||||||||||||
FIAs utgangspunkt er at det kan nok hende de store bilfabrikkene rasler med sablene nå, men hva så? Om noen år sitter det et annet styre i fabrikkene, som har helt andre agendaer. Det kommer andre økonomiske forhold, de får nye markedsføringskanaler, mye kan skje. Og Formel 1 har aldri vært kjernevirksomheten til noen av de store fabrikkene, derfor kan ingen heller vente at de vil være i sporten for evig.
Max Mosley, FIA sjefen, sier at ”bilindustrien er selvfølgelig hjertelig velkommen som deltaker i Formel 1. Men vi kan ikke vente at de blir der for evig, og de har selvfølgelig rett til å komme og gå som de vil – det kommer de da også alltid til å gjøre”. Og dermed kommer den alfabetiske listen over hva han mener: BMW var med fra 1982 til 1986 med Brabham og så, etter et 16 år langt opphold, med Williams fra 2000. Fiat og Alfa Romeo (glem Ferrari her, som man ser på som en egen enhet) var ut og inn i 8 forskjellige perioder mellom 1904 og 1985. Lancia var med i 1954 og 1955. Ford kom med i 1967, indirekte riktignok, da de betalte for Cosworths DFV-motor, men kom ikke skikkelig med før de i 1986 da de begynte å levere motorer til Benetton, deretter Sauber og så slo seg sammen med Stewart Grand Prix før de overtok alt og døpte det om til Jaguar i 2000. Honda var først der på egen hånd i 1964. Deretter har de gått hånd i hånd med Lola, Spirit, Williams, McLaren, Jordan og BAR i forskjellige perioder: 1964-1968, 1983-1992 i 1999 og så fra 2000 til nå. Mercedes har vært med fra 1900 (sier FIA, men hva de mener med Formel 1 eller Grand Prix i 1900 vet ikke vi!) men hadde sine store perioder før siste verdenskrig, i midten av femti-årene og i moderne tid fra de begynte å levere motorer til Sauber i 1993 før de linket opp mot McLaren. Porsche hadde sin egen bil 1962-1963, så jobbet de med TAG McLaren i 1983 til 1987. I 1990 var de tilbake med en V12 motor for Footwork – det var ikke akkurat noen suksess. Renault vant verdens første Grand Prix, i 1906, så trakk de seg i 1908 og var ikke tilbake før i 1977 med eget lag. Det varte helt til 1985, og de fortsatte å levere motorer et år etter det. Så ble det motorbygging igjen for Williams og Benetton fra 1989 til 1997 da de stoppet igjen. Så en ny oppvåkning i 2000 da de kjøpte Benetton-laget, og har kjørt under eget navn siden i fjor. Konklusjonen til Max Mosley er klar: De som tror at Formel 1 ikke trenger de små lagene, de som er der for å konkurrere, de burde kanskje gå tilbake til historie-bøkene sine.
|