Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Første glimt av ny Super-Merce Mercedes-Benz har i dag offentliggjort de første bildene av sin nye superbil, Mecedes-Benz SLR McLaren. Den er tro mot sin legendariske forgjenger og spekket med moderne F1-teknologi. |
||||||||||||||||
Juan Manuel Fangio, Stirling Moss og Karl Kling er navn vi forbinder med den originale SLRen fra 50-tallet. Sammen sørget de for å gjøre 300 SLR til en av de mest suksessrike racerbiler gjennom tidene ved å vinne de mest krevende landeveisløpene i 1955, Mille Miglia, Targa Florio og Tourist Trophy i tillegg til å kjøre inn til seire i Eifelrennen og Sveriges Grand Prix. Den tidens SLR, bedre kjent som Sølvpilene, var utstyrt med en 3-liters motor på 310hk god for 300 km/t.
Fra bane til landevei Men SLR kom aldri i serieproduksjon, for ledelsen i Stuttgart mente (sikkert med rette) at tiden neppe var moden for den slags maskiner i de harde 50-åra, og da Mercedes i 1955 trakk seg fra all motorsport etter en stygg ulykke på Le Mans, ble hele prosjektet skrinlagt. Bare to prototyper var da laget.
Fugl Fønix Bremsene skal sørge for stoppegenskaper i særklasse og er konstruert i et nytt og innovativt fibermateriale som skal tåle høye temperaturer samtidig som det har lang levetid. Under panseret sitter en V8 maskin utviklet av Mercedes AMG med avansert kompressor-teknolgi som sies å ha ”majestetisk” dreiemoment og kraft. Håndbygget, selvsagt, av de dyktige AMG-ingeniørene.
Om en drøy uke skal de første journalistene prøvekjøre den nye status-raceren, og etter det skal vi fortelle deg hvordan den nye SLR oppfører seg på veien. Noen flere opplysninger skal vi sikkert også greie å hoste opp til den tid.
|