knyttet noen kommentar til Firmabilnøkkelen 2003 i Bil nr. 1/2. Magnussens hovedkommentar går på min påstand om at "På generell basis er egen bil med kjøregodtgjørelse en gunstigere ordning enn ren firmabil. Dette skyldes hovedsakelig at skattebelastningen på firmabilen nå er så høy at den overstiger de faktiske kostnadene ved bilholdet, mens bilgodtgjørelse etter statens satser er skattefri.” "> DEBATT - FirmaBil svarer:<br> Urettferdig firmabilskatt for selgere
img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

DEBATT - FirmaBil svarer:
Urettferdig firmabilskatt for selgere

Organisasjonssekretær Einar Magnussen i Selgerforbundet har i artikkelen "Urettferdig firmabilskatt for selgere" knyttet noen kommentar til Firmabilnøkkelen 2003 i Bil nr. 1/2. Magnussens hovedkommentar går på min påstand om at "På generell basis er egen bil med kjøregodtgjørelse en gunstigere ordning enn ren firmabil. Dette skyldes hovedsakelig at skattebelastningen på firmabilen nå er så høy at den overstiger de faktiske kostnadene ved bilholdet, mens bilgodtgjørelse etter statens satser er skattefri.”

Siviløkonom Jan Traaseth, som har utarbeidet ”Firmabil-nøkkelen 2003”, svarer

Dette mener Magnussen er en altfor generell beskrivelse, og det må være helt marginalt hvem dette kan lønne seg for. Deretter bruker han et regneeksempel fra Leaseplan og arbeidsgruppen som jobber for å få redusert firmabilskatten, hvor bilbruker A som har firmabil kommer nesten 10.000 kroner billigere ut i året enn bilbruker B som holder egen bil og får kjøregodtgjørelse.

Hardt beskattet yrkesgruppe
Magnussen skal ha honnør for sitt engasjement for en yrkesgruppe som har bilen som arbeidsverktøy, og som i en årrekke har blitt økonomisk misbrukt av staten ved at skatteskruen på firmabilen har blitt skrudd stadig hardere. Neppe noen annen yrkesgruppe i Norge blir beskattet tilsvarende like hardt og urettferdig for å disponere et arbeidsverktøy. Imidlertid etterlater Magnussen et inntrykk av at firmabil på generell basis fortsatt er et gunstig alternativ, noe som er svært uheldig i dagens debatt hvor flere store organisasjoner jobber hardt for å få redusert firmabilbeskatningen. Derved jobber Magnussen mot mange av sine egne medlemmers interesser.

Jeg vil understreke at jeg ikke finner noen grunn til å så tvil om riktigheten i det regnstykket Magnussen har brukt. Ut fra de forutsetninger som Magnussen nevner, stemmer regnestykket. Den feilen Magnussen imidlertid begår, er at han utelater vesentlige elementer i mitt utsagn om lønnsomhet, noe som gjør at konklusjonen hans blir forhastet og dermed i beste fall upresis.

Under samme avsnitt i artikkelen om lønnsomhet skriver jeg nemlig følgende; Til syvende og sist avhenger svaret av hvilken kompensasjon for firmabilen du blir tilbudt, det være seg størrelsen på bilgodtgjørelsen, eventuell lønnskompensasjon og eventuelle subsidierte låneordninger. Dernest avhenger det hele av hvilket kjøremønster du har. Har du eksempelvis svært liten yrkeskjøring og kun får bilgodtgjørelse etter statens satser, er det nærmest selvsagt at firmabil alltid vil lønne seg. Imidlertid bør du i slike tilfeller kunne argumentere med at så lenge firmaet aksepterer en kostnad på bilhold på størrelse med det som det koster å holde en firmabil, bør firmaet kunne akseptere den samme kostnaden ved bilgodtgjørelse og eventuelt subsidierte låneordninger.

Det er en situasjon ikke helt ulik den jeg nevner ovenfor som Magnussen viser til i sin artikkel; Vi har en bilbruker som har begrenset yrkeskjøring og kun mottar statens satser for denne kjøringen, dermed vil firmabil lønne seg. Her er altså Magnussen og undertegnede på linje.

Fast bilgodtgjørelse
Den feilen Magnussen derimot gjør er at han glemmer at det finnes et meget godt alternativ til utelukkende å få statens satser, nemlig en fast årlig bilgodtgjørelse som overstiger statens satser, noe som står nøye beskrevet i Firmabilnøkkelen 2003. Det er min klare erfaring, etter å ha jobbet med å legge opp bilordninger og finansieringsløsninger for ulike bedrifter i en årrekke, at når en bedrift først går bort fra en firmabilordning og innfører bilgodtgjørelsesordning (eventuelt tilbyr begge alternativer,) tilbyr man gjerne en form for fast bilgodtgjørelse. Er man som ansatt en dyktig forhandler vil man sågar kunne oppnå det jeg har beskrevet ovenfor, nemlig å få arbeidsgiver til å akseptere den samme kostnaden ved bilgodtgjørelse som ved å ha firmabiler. Lager man dette scenarioet i det eksempelet som Magnussen nevner, blir da også konklusjonen en helt annen enn den Magnussen kommer frem til. La oss ta en titt på regnestykket med disse endrede forutsetningene;

Totalkostnaden for bilen som er brukt i regnestykket er 106.720 kroner. Vi tenker oss altså at bilbruker B får 106.720 kroner som en fast årlig bilgodtgjørelse av sin arbeidsgiver, men at arbeidsgiveren deler opp bilgodtgjørelsen i en trekkfri/skattefri del, og en trekkpliktig/skattepliktig del. Han kjører så fortsatt 17.400km i jobben og får dermed utbetalt 47.160 kroner som en trekkfri bilgodtgjørelse, mens det overskytende 59.560 kroner blir utbetalt som en skattepliktig bilgodtgjørelse.

Med fradrag for skatt på 29.184 kroner (marginalskattesats 49% som Magnussen bruker i sitt regnestykke), sitter bilbruker B igjen med 30.376 kroner etter skatt. Når vi så legger sammen den skattefrie bilgodtgjørelsen på 47.160 kroner og netto fast bilgodtgjørelse, så får vi 77.536 kroner. Tar vi så totalkostnaden på bilen på 106.720 kroner og trekker fra den totale bilgodtgjørelsen, sitter bilbruker B igjen med en netto kostnad på 29.184 kroner, som så blir å sammenligne med firmabilskatten på 49.862. Konklusjonen blir altså at isteden for å tape 10.000 kroner på å velge egen bil, så tjener bilbruker B 20.678 kroner på dette alternativet.

I scenarioet ovenfor får bilbruker B en bilgodtgjørelse på hele 106.720 kroner, men for at bilgodtgjørelse skal bli en gunstigere alternativ kreves selvsagt ikke en så høy bilgodtgjørelse. Men hvor går break-even punktet, altså hvor bilbruker A og bilbruker B kommer like gunstig ut? Som det fremgår av Magnussens regnestykke kommer bilbruker A 9.698 kroner billigere ut med sin firmabil, enn bilbruker B med bilgodtgjørelse. Før skatt må bilbruker B da få 9.698/0,49 = 19.792 kroner mer i året i bilgodtgjørelse for å likt ut med bilbruker A, eller en total bilgodtgjørelse på 66.952 kroner. For hver krone som bilbruker B får utover dette beløpet sparer han 0,51 kroner etter skatt.

Komfortfaktorene
En helt annen ting er at en firmabilbruker gjerne er villig til å betale noe mer i året for å ha firmabil, på grunn av de såkalte komfortfaktorene (les mer om dette i Firmabilnøkkelen 2003). Dette kan være faktorer som at man med firmabil slipper å oppta lån for å kjøpe bil selv, og at man totalt sett har langt mindre risiko med en firmabil. Disse kan dog vanskelig kvantifiseres, og verdien av de vil variere fra person til person. Like fullt holder min påstand om at på generell basis er kjøregodtgjørelse gunstigst vann, men at svaret for den enkelte helt og holdent avhenger av størrelsen på kompensasjonen, samt på kjøremønsteret.

En riktig god sommer ønskes til alle dere som bruker bil i jobben, det være seg deg som har firmabil eller kjører egen bil og får kjøregodtgjørelse. Og husk - kjør forsiktig i sommertrafikken.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer