img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Debatten går videre:
Urettferdig firmabilskatt

På det som medarbeideren i FirmaBil, siviløkonom Jan Traaseth, selv betegner som en hobbyhjemmeside levert av ham, sier han at det er dumt når undertegnede motarbeider interessegruppene jeg er ansatt for å ivareta interessene for. I og for seg en korrekt påstand, ja, jeg tror nærmest at det burde kvalifisere for avskjed. Dersom det medfører riktighet….

Av organisasjonssekretær Einar Magnussen, Selgerforbundet

Traaseths konklusjon har han trukket etter åpenbart å ha blitt provosert over at jeg satte spørsmålstegn ved følgende påstand han fremsatte i Firmabilnøkkelen 2003 i Bil nr. 1/2:

”På generell basis er egen bil med kjøregodtgjørelse en gunstigere ordning enn ren firmabil. Dette skyldes hovedsakelig at skattebelastningen på firmabilen nå er så høy at den overstiger de faktiske kostnadene ved bilholdet, men bilgodtgjørelse etter statens satser er skattefri.” (siste del uthevet av meg).

Påstanden fremstår for meg like upresis som den har gjort hele tiden. For det første gjør Traaseth hele bilbeskatningssaken en bjørnetjeneste når han i samme setning omtaler faktiske kostnader og bilgodtgjørelse etter statens satser. Jeg skal ikke påstå at han nærmest ”legitimerer” at statens satser tilsvarer faktiske bilkostnader, men at noen kanskje kan oppfatte ham dithen, forbauser meg ikke. Inntrykket forsterker seg også etter å ha lest hans tilsvar til meg på hjemmesiden til FirmaBil.

Faktiske kostnader
Ikke på noe punkt tar han fatt i det som er det viktigste i forhold til bilbeskatningsspørsmål, nemlig de faktiske kostnadene. Uansett om man er firmabilbruker eller kjøregodtgjørelsesmottaker så bør man ha et rimelig krav for å bli behandlet som alle andre skattytere i dette landet, og det er de faktiske kostnader som skulle vært lagt til grunn både for fordelsbeskatningen for firmabilbrukere (på samme måte som alle andre naturalytelser) og for beregningen av skattefri kjøregodtgjørelse.

Lønnslignende kompensasjon
Traaseth lager i stedet en samrøre av lønnsoppgjør og kompensasjoner for å gå fra firmabil til kjøregodtgjørelse, noe ingen er tjent med i det lange løp. Dessuten må han ha svært dårlig kjennskap til norsk arbeidsliv når han tror at en slik kompensering nærmest er en formalitet og går av seg selv. Jeg tillater meg å anbefale ham snarest å ta en pause fra sin olabiltilværelse og begi seg ut i virkeligheten, og foreslår en salgsfremmerjobb i f.eks. i dagligvarebransjen. Der vil han fort oppdage hvor enkelt det er å argumentere for en høyere bilgodtgjørelse enn den myndighetene anser for å være skattefri.

Nei, ærlig talt. De få som Traaseth mener lett kan oppnå en bedre kompenserende bilgodtgjørelse, nærer jeg egentlig ingen frykt for kommer dårligere ut, enten beskatningen foregår på den ene eller andre måten. De er ressurssterke og kan antakelig innrette seg innenfor ethvert skatteregime. At slike ”lønnstillegg” dessuten ikke gir rett til feriepenger, nevner ikke Traaseth med et ord.

Firmabilbeskatningen kan være like urettferdig
I mitt eksempel som jeg ga i mitt forrige innlegg og som Traaseth også bekrefter er korrekt, har jeg bare påpekt at man bør tenke seg godt om dersom man skal gå fra firmabil til kjøregodtgjørelse. Dette står jeg fullt og helt fast ved.

Hvis noen derved også trekker den konklusjonen at jeg synes at firmabilbeskatningen er gunstigere, så er dette fullstendig feil.

Jeg vet hvor håpløst urettferdig beskatningen kan være når man kjører 40-50.000 km i tjeneste i året og kanskje er borte 120-150 døgn, selv om vi også skal være så vidt edruelige å innse at en skattyter med en firmabetalt privatkjøring på 30-40.000 km årlig kommer relativt gunstig ut.

Dette illustrerer i grunnen bare idiotien i hele måten firmabilen beskattes på. På den annen side vil ikke Traaseth noensinne kunne overbevise meg om at hans generelle påstand om at mottak av bilgodtgjørelse er gunstigere enn firmabil, medfører riktighet.

Om dumhet og ekspertise
Om min forrige kommentar, etter Traaseths utsagn, var dum og motarbeider interessene til medlemmene i Selgerforbundet, får han naturligvis mene hva han vil om det.

Jeg kan også forsikre han om at medlemmene selv ikke vil nøle med å gi uttrykk for det, dersom de finner det nødvendig og formålstjenlig.

At Bilforlaget og FirmaBil tilsynelatende ukritisk gir Traaseth ekspertisestatus og spalteplass som rådgiver i Firmabilnøkkelen 2003, tar jeg også bare til etterretning, selv om jeg klart er av den oppfatning at et område som er så sammensatt, vanskelig og dypt urettferdig for mange enten man velger den ene eller andre løsningen, burde tilsi en noe mer seriøs, balansert og nøyaktig tilnærming til spørsmålene enn Traaseths fremstillinger.

En riktig god sommer til Selgerforbundets medlemmer og til FirmaBils øvrige lesere. Og naturligvis også til Traaseth!

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer