Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Strammere hos Opel Etter en løfterik start på 2003 må Opel igjen trekke frem den gamle Olympia-planen, og dra til spareskruen. Opel-sjef Carl-Peter Forster holder fast på målet om pluss i fjerde kvartal, men i et fremdeles slapt marked, må det strammes inn i den andre enden. |
||||||||||||||||
Riktignok er Opel en av de få hjemme-fabrikkene som har økt både markedsandel og volum i Tyskland – nå er man på full fart mot 11 prosent markedsandel der. Men markedet ellers i Europa har skrumpet og dermed synker totalvolumet.
”Juni var en forferdelig måned” sa Forster til dpa (uten å skryte av Norge der Opel klarte nesten 13 prosent i siste uke av første halvår). Dpa anslår at Opel faktisk gikk med overskudd i første kvartal i år også, men at det samlede tapet for GM i Europa endte på 65 millioner dollars i årets tre første måneder. Det var (selvfølgelig) Saab som belastet virksomheten igjen, men resultatet var allikevel en solid fremgang – for et år siden var tilsvarende tall 125 millioner baklengs. For å nå målet om positivt fjerde kvartal henter imidlertid Forster og Michael Burns (GM Europa-sjefen som er geniet bak den nye USA-bil-til-Europa-planen) frem den gamle Olympia-planen, og kommer til å i verksette noen av de tiltakene som går på material- og struktur-kost. Det blir presisert at noen ytterligere nedbygging av arbeidsplasser ikke er planlagt. ”Men”, blir det sagt, ”dersom det ikke skjer noen lysning på markedet innen november, må man igjen inn i forhandlinger med fagforeningene”. ”En feil skal vi imidlertid ikke gjenta”, sier Forster. ”Vi skal ikke slappe av verken på uviklingsarbeidet eller produksjonskvaliteten”. Slike snarveier har medført store problemer i Rüsselsheim tidligere.
I tillegg til de kjente elementene fra modellprogrammet: stasjonsvogn på Vectra/Signum-basis nå og flunkende ny Astra neste år, skal det blant annet utvikles en Omega-etterfølger ”sammen med et annet selskap i GM-sfæren” samt en ny firehjulsdriver der man også leter etter en ekstern partner (Fiat?) for å komme opp i et lønnsomt volum på 200.000 biler pluss.
|