Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
MAN aksjene flyr på VW-rykter Det var ukens Spiegel som lanserte historien om at MAN og VW snakker sammen. Opp 8 prosent føk MAN aksjene på tross av at historien sier at MAN-ledelsen er i mot en slik deal. |
||||||||||||||||
Det skal være, slik historien også har gått før, MANs store aksje-eier, Forsikringsselskapet Allianz, som snakker med Volkswagen om dette. Går det i hop betyr det at et 80 år gammelt, grunnfjell-fast tysk industrikonsern blir brukket opp og at VW kan se seg selv som verdens tredje største lastebilprodusent.
I 2000 kunne BilNorge fortelle at Allianz ønsket å få MAN og Iveco i seng sammen, året etter fortalte vi at Allianz hadde snakket med både Toyota og Scania, så dette forsikringsselskapets interesser for å få til en ny lastebilgigant, samtidig som de bedrer sin egen balanse, er slett ikke ny. Men det er nytt at aksjemarkedet reagerer så spontant på noe som foreløpig bare er ”enda et nytt rykte”. MAN er ingen lystig forretning akkurat nå. Markedet har halvert verdien på konsernet siste år, første kvartal i år var svært rødt og omsetningen er nede på 6,5 mrd. Euro. Men upside er at dersom noen virkelig svinger seg (og Allianz med 14% av aksjene og med i hvert fall Commerzbank og Munich Re som alliansepartnere, kan gjøre mye spennende her. Det at Volvo må selge unna sin store Scania-post (EU gir nok Volvo utsettelse på April 2004-deadline, men i så fall går Scania til sak for å få salget unna til fastsatt tid) er utvilsomt enda en joker i en ganske uoversiktlig kortstokk, som det er mulig Allianz klarer å spille med.
Det kan bli en spennende lastebilsommer, og selv om YrkesBil har tatt ferie skal vi følge med her.
|