Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tettere mellom GM og Daewoo En lokal avis fortalte at Daewoo snart skal motta mer enn en milliard dollars fra General Motors de neste to årene. Penger som skal gå til forskning og utvikling. Planen er etterpå bekreftet av eieren. |
||||||||||||||||
Denne milliarden ligger inne i en kortsiktig investeringsplan som amerikanerne jobber med akkurat nå. Bakgrunnen for at det arbeides ganske raskt er ikke bare behov for å sette i gang store prosjekter. Årsaken er like meget ganske greit tilgjengelige penger, for da den Koreanske UtviklingsBanken solgte sin eierdel i Daewoo til GM i fjor forpliktet de seg samtidig til å stille så mye som inntil 2 milliarder til disposisjon for partnerne som rimelig lån ”hvis det var nødvendig for å få bilfabrikken på fote igjen”.
Det er klart man kan finne gode argumenter for at det er nødvendig dersom lånet er attraktivt. Og det som står først på agendaen nå er to absolutt nye modeller som skal lanseres i 2005. En stor, D-segment, bil i begynnelse av året og en SUV, med mye amerikansk teknologi, i annen halvpart. Men ellers er det mye som tyder på at ”på fote” allerede er et begrep som nok kan brukes. I første halvår solgte GM Daewoo 224.589 i en takt som er så stigende at dersom de når målet om 400.000 biler hjemme er man nesten 50% over fjoråret allerede. I tillegg regner man med eksport av innpå 200.000 c.k.d.-byggesett.
I det små ser man også tettere tilnærming mellom GM og Daewoo. En ting er integreringen av en del funksjoner hos GMs Europasentral i Zürich. En helt annen ting er nå mindre forhandlere som Eakin Bros i Londonderry, en av øyrikets veletablerte Vauxhall-forhandlere nå også tar inn Daewoo som ekstramerke. ”Etter at vi har vært i bransjen i 80 år, og hatt forbindelse med Vauxhall i 70 år, synes vi dette tillegget er et logisk skritt når vi nå skal gjøre basisen vår litt bredere” sier John Eakin, fjerde generasjons driver.
|