Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford synker, men bedre enn ventet I årets andre kvartal tjente Ford 27 prosent mindre enn i samme periode i fjor. De endte med 22 cent pr. aksje, men det var allikevel bedre enn analytikerne hadde regnet med: der var det spådd 19 cent pr. aksje. |
||||||||||||||||
Nå er det alle utgiftene som følger med det å selge biler i USA, som trekker resultatet ned. Incentivene på nybilsalg ligger nå på godt over 3.000 dollars pr. bil, så sånn sett burde man kanskje være fornøyd med at omsetningen i USA er sunket med nesten 10 prosent, til 20,7 milliarder dollars i perioden. Men det er selvfølgelig negativt, det er jo markedet man slåss om og hvis det erobres av importbiler som selges uten kunstig hjertemassasje er jo problemet enda større.
På den annen side har salget i Europa økt med seks prosent, til 5,2 milliarder dollars i annet kvartal, men der taper man åpenbart såpass mange penger nå at det benyttes som en av hovedgrunnene til at konsern-resultatet ikke er bedre. Minus 525 millioner dollars er resultatet fra vår del av verden, mot minus 18 i samme periode i fjor. Imidlertid kan det se ut som en del av dette resultatet kommer av nye bokføringsprinsipper, slik at det er ikke sikkert at resultatet er fullt så galt. Noen av utgiftene ville vært ført på konsernet for et års tid siden. Imidlertid har Ford en finans-operasjon som er mer enn positiv. Ford Credit hentet inn 401 millioner dollars, mot 330 i samme perioden i fjor. Det er nesten like meget som de 417 millionene som Ford Motor tjente. I den andre enden – kunne Ford fortelle – var det gjennomført kost-kutt i annet kvartal på hele 1,9 milliarder dollars, det er mer enn tre ganger målet for hele året! Og dermed er det implisitt enda mer betenkelig at det ikke tjenes mer.
William Clay Ford jr (bildet), Fords sjef, sa at ”resultatet viste klart at vi leverer de resultatene som er nødvendig for å holde selskapet trygt og sikkert på sporet”.
|