Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM ned 30%. Tap i Europa men ”på rett vei mot pluss” Det var nesten på tide at også GM skulle merke at det koster å gi bort biler. I annet kvartal endte Generalen 30% under Q2-2002, og –viser regnskapet – nesten ingen av de pengene som kom inn ble tjent på biler, verken her eller i USA. |
||||||||||||||||
GM går imidlertid ut med sine annet-kvartals tall og sier de er optimistiske med hensyn til annet halvår. De regner med å tjene mer da, enn de trodde for bare kort tid siden. Mer moderate incentiver og økende etterspørsel, ser de i krystallkulen sin. Komplett kontrast til Ford som ikke regnet med å kunne hente inn noen fortjeneste i tredje kvartal heller.
Mest dramatisk i GM-tallene var vel nedgangen i fortjeneste for Nord Amerika Auto – i fjor tjente de 1,27 milliarder dollars i den aktuelle tre-måneders perioden. I år var de nede på 83 millioner. Omsetningen var nesten identisk, på 48,3 milliarder dollars. GM tapte penger på bil i resten av verden bortsett fra Asia-Pacific der Kina er positiv på grunn av markedet og Australia er positiv fordi de har en glimrende organisasjon, og førsteklasses produkter der. Men de tjente, heldigvis og som vanlig, på finans. Av de 901 millioner dollars GM tjente i annet kvartal (tilsvarende 1,58 pr. aksje – og, tross alt, bedre enn Wall Street hadde ventet) kom $ 834 fra GMAC, bankoperasjonen. Dette var nesten dobbelt så mye som i perioden i fjor. Det blir sannere og sannere at de store bilprodusentene er finans-institusjoner som også bygger biler. Men biler må jo også tas alvorlig – hvordan skal de ellers komme i kontakt med kunder og hva skal de ellers finansiere? Da er det lite morsomt at USA-markedsandelen fortsetter å synke, nå er den på under 28%. Det er bare et år siden alle topp-folkene hos GM, med Bob Lutz i spissen gikk rundt med slips med 30-tall og sang 30-tall sanger så det ljomet. Akkurat der kan de lære litt av Opel. Opel (med Saab, men Saab øker ikke) er nå oppe og lukter på 10% markedsandel i Europa, etter å ha vært på 9-tallet for et år siden. Spennende og riktige produkter er ikke dumt det heller – da behøver man ikke utstyre nye biler med (i snitt) 3934 dollars i incentiver. Men allikevel blør fremdeles GM i Europa også. Etter at de tapte nesten 550 millioner dollars i fjor lovte selskapet at årets tap skulle begrenses til ”ikke-over-200-mill”. Etter første halvår har man allerede brukt opp 68 millioner av de 200, og siden andre halvår alltid pleier å være tøffere vil det nok vise seg smart at det ikke ble sagt max 150 mill. Imidlertid står man på målet om å gå i svart neste år, på tross av at innsparingsplanene ikke er gjennomført så kjapt som man hadde håpet. At Saab fortsetter å tape penger er vel heller ingen bombe, men moderfabrikken var litt greiere i omtalene av det hullet nå. Det var den sterke svenske kronen som var årsaken i denne perioden, fikk vi vite (Med et salg som sank 4,3% i juni, mens Opel økte 7,7%)
Men med en positiv finans, og et pensjonsfond som ikke lenger ser ut som et Svart Hull er det åpenbart at Wall Street ser velvillig på Generalens operasjon. I siste uke økte selskapets børsverdi med nesten 3%.
|