Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
SAAB ber om mer spenn Financial Times var det denne gang som kom med det som etterhånden er blitt bilbransjens oftest repeterte melding: ”SAAB taper penger og trenger mer kapital”. Nå som alt skulle ha gått så meget bedre har fabrikken rapportert sitt største tap noensinne. Det sier ikke lite. |
||||||||||||||||
Nå er det selvfølgelig galt bare å skylde på SAAB når det gjelder de siste års resultater – eieren må selvfølgelig ta store deler av blamen. Siden GM overtok, først 50 prosent og deretter hele, SAABs biloperasjon har den greid å produsere 19 milliarder SEK baklengs. Det gir et snitt på ca. 1,5 milliarder siden 1989, og setter fjorårets 4,5 milliarder negativ i et visst perspektiv. Dette kom som resultat av et salg på 28,7 milliarder SEK, og gjør vel i hvert fall SAAB til verdens mest subsidiserte bil. Selv ikke de amerikanske incentivene på 4.000 dollars pr. bil er i nærheten av det SAAB-fabrikken gir bort med hver bil.
SAAB forteller nå til Financial Times at de har vært i diskusjon med moderselskapet en stund om kapitalinnsprøytning Det sies ikke noe om hvor mange penger SAAB ber om, men derimot sies det – og det har man også hørt en stund – at det ventes vesentlig bedre resultater neste år (selv om de også blir røde). Oppsigelsen av 1400 mann, 18 prosent av arbeidsstokken, bør jo vises på regnskapet. At GM ikke har brukt macheten skikkelig er underlig. Ford har tross alt klart å vise hvordan de integrerer andre produsenter, noen av dem, Volvo og Mazda for eksempel, later jo også til å kunne styrke de konsoliderte tallene. SAAB har imidlertid surret og rotet, underlig modellpolitikk, merkelige markedsføringsutspill og en personalpolitikk som i hvert fall ikke har brakt noen karismatiske SAAB-talsmenn frem i lyset. Tvert om – endel av de ledende SAAB-folkene er blant de mest underveldende i industrien. Ikke rart Michael Maurer, designsjefen, ba om å få litt utvidet område å jobbe på. Han fikk da også det helt nyopprettede, spesielt for ham, Europa Advanced Design, og smiler igjen. At Torbjørn Olsson, tidligere VD for SAAB i Sverige – selv om det egentlig heter Saab Opel Sverige AB - nå er blitt sjef for GMs nye Norden-organisasjon er jeg sikker på at Opel-biten av organisasjonen er begeistret for. Han har vel nesten ikke beskjeftiget seg med annet enn SAABs økende markedsandel i Sverige, og syntes det var fabelaktig at de økte fra 10,1 til 10,6 prosent (Men da var selvfølgelig ikke de økonomiske resultatene kjent av offentligheten enda.) Med et slikt fokus er det ikke underlig at Opel må ganske langt unna for å klare å bli det store Europa-merket som øker mest for tiden.
Nå har GM sendt noen nye mennesker til Trollhättan fra USA, og de har tidligere overført en rekke aktiviteter og ansvar til Rüsselsheim. Men samtidig sørger jo Generalen selv for at det blir mer og mer relevant å spørre om man virkelig trenger en SAAB.
|