Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tyskerne tar etter PSA, Fjerner partikler Det er litt av en triumf for PSA. De som pionerte partikkelfilteret for dieselmotorer og kunne se på at tyskere i bakleksa kunne fortelle at ”vi har ingen spesiell politikk med hensyn til partikkelfiltre”. Nå har de det: både BMW og Mercedes sier at de skal innføre det. |
||||||||||||||||
Budskapet fra Mercedes og BMW er omtrent likelydende, men BMW var ute en ukes tid før Mercedes. Er det noen som tror at slikt skyldes tilfeldigheter? Volkswagen sa tidligere klart fra at det var like greit å sitte på gjerdet, publikum var ikke spesielt villig til å betale den merutgiften som et partikkelfilter medfører.
Men nå oppdaget BMW at det kanskje ikke var så dumt allikevel. Hvilken hylle de plukket sitt fra er ikke kjent, men sannsynlig leverandør er vel Bosch. I hvert fall sier BMW at det skal være på plass neste år, men ikke noe konkret enda om hvilke modeller som skal få det når. De forteller derimot at dette er et filter der det ikke er nødvendig med noe tilsettingsstoffer (slik det er i PSA-filteret – som også Ford benytter med stor glede nå. Og med den siste utviklingen er filteret så godt som vedlikeholdsfritt, 150.000 km mellom hver utbrenning er ikke noen stor belastning). Mercedes presiserer også at de ikke kommer til å bruke tilsettingsstoffer, men ellers, akkurat som BMW, legger de vekt på at med slikt filter når de EU4-standarden på utslippene. Hos Mercedes er de også mer konkrete: først skal firerne til C- og E-Klasse utstyres med slike, deretter kommer sekserne for E- og S-klasse. For en firer blir merprisen 580 Euro, inkl. moms.
Uansett system som blir brukt, det er jo bare for PSA å ønske kollegaene i Stuttgart og München velkommen etter. Hvor lang tid tror dere forresten det vil ta før VW antyder at noe tilsvarende vil være tilgjengelig en gang neste år?
|