Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opel blir partikkelfri Det er ikke lenge siden jeg fortalte at BMW og Mercedes bet i det sure partikkelfilteret, og samtidig spurte jeg om hvor lang til det ville ta før også VW sa ja til teknologien. Audi har sagt ja, så da er det vel på plass hos Passat snart. Og nå har også Opel kommet på banen. Underleverandørene fryder seg. |
||||||||||||||||
Ford var vel de flinkeste. De så tidlig at Citroën/Peugeot-systemet med et meget aktivt partikkelfilter på dieselmotorene hadde fremtiden for seg. Ikke bare ble Ford en instant storkunde, de har senere aktivt deltatt i utviklingen.
Diesel-produsentene i Tyskland var utrolig trege. De antydet til og med at dette var markedet slett ikke modent for. Jeg skal si markedet modnet fort. I løpet av et par uker er det modent nok for dem alle, siste mann på plass er Opel, men Opel har egentlig ikke noe å skamme seg over på utslippets område, så det er greit. En del av det små-dieselopplegget de gjør sammen med Fiat for tiden er virkelig spennende, og både låt og liv og – ikke minst kompakt byggemåte – får meg til å minne de heftigste dieselmotorer fra alle tider. David Andersen 2,5 kubikk modellflymotorer fra femti-årene. På den måten at kanskje Diesel blir gøy igjen? Opels første med partikkelrenovator blir 1,9 liters common rail motoren som finnes i bl.a. Vectra, klar tidlig neste år. Her er det også snakk om etterbrenning i filteret, for at det ikke skal tettes av all dieselmøkka, men i motsetning til franskmennenes system jobber ikke tyskerne med tilsetningsstoffer i drivstoffet. Men med 150.000 km mellom etterfyllingene kan PSA-systemet vanskelig sies å være spesielt vedlikeholdskrevende det heller. Hyggelig for blant andre Saint-Gobains aksjonærer. De er for tiden de eneste som kan levere de substratene som klines på filteret for å gjøre det aktivt. 2 produksjonssteder har de for dette stoffet, et i Japan og et i Frankrike, med kapasitet til å betjene 500.000 filtre pr. år. Nå fordobles den kapasiteten. Men de får ikke hvilken pris som helst lenger. NGK er i startgropa, tyske Emitec er der straks med et eget-utviklet stoff og potte-produsenter som amerikanske Tenneco er også i ferd med å oppgradere sin akt. Bare ved deres tyske fabrikk belegges 100.000 filtre årlig med passende substrater. Nå skal det volumet betydelig opp.
Det jeg gleder meg til nå er den første av disse trege bilprodusentene som kommer til å presentere sitt revolusjonerende partikkelfilter med en undertone av at dette er eget produkt basert på egen genialitet.
|