Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Petter Solberg mot topplassering i Finland Petter Solberg ligger i en trio som sloss om andreplassen i Rally Finland. Det kan sogar bli seier. Marcus Grönholm som ledet rallyet etter 12 etapper har brutt etter å ha mistet et hjul. Også Henning Solberg har brutt med tekniske problemer. Markko Märtin har nå en solid ledelse. |
||||||||||||||||
OPPDATERT KL. 20:20 (finsk tid)
JYVÄSKYLÄ: Marcus Grönholm ledet rallyet etter 13 etapper i tett konkurranse med Estlands Markko Märtin. Men marginene er små i denne sporten, og på den 14. etappen gikk det galt for Grönholm som plutselig mistet høyre forhjul sammen med hele hjulopphenget. Finnen fullførte etappen, men det var håpløst å gjennomføre nok en etappe samt en lang transportstrekning for å komme seg til service på tre hjul. Dermed ser det ut til å gå mot ikke-finsk seier for første gang siden 1992 da Didier Auriol vant Rally Finland. Beste finne er nå Tommi Mäkinen på 6. plass. Før dagens siste to prøver gjorde Subaru noen inngrep på Petters bil, noe som resulterte i en etappeseier og en 2. plass. En fin slutt på dagen som førte Petter helt opp i kampen om 2. plassen.
SS11 – 21,95km Henning Solberg ble nummer 20 på etappen og ligger fortsatt på 17. plass i sammendraget med god margin ned til Hyundai-fører Armin Schwartz.
SS12 – 33,24km Henning slet med styringen på sin Mitsubishi grunnet problemer med de punkteringsfrie dekkene. Han tapte over tre minutter til teten på etappen og ramlet to plasser, ned til 19. i sammendraget. Henning kom inn til service med vannblemmer i hendene på grunn av tung styring. Også de andre nordmennene slet på den krevende etappen med lange hopp. Robert Opland ødela turbo og intercooler i en hard landing og måtte bryte. Thomas Alsgaard hadde en avkjøring som kostet ham 6-7 minutter, men han har fortsatt én fører bak seg i klassen og ligger på en 48. plass totalt.
Sammenlagt etter 12 etapper Vi snakket med Subarus teamsjef David Lapworth etter de to første prøvene, og han er fornøyd med Petters innsats. ”Petter ligger strategisk til for å nå målet om en pallplass, og så tett som de fighter i teten er det stor sannsynlighet for at en eller flere må bryte.” Petter har klaget over at bilen ikke har høy nok toppfart og at den er for svak opp bakker, og da vi konfronterte Lapworth med dette svarte han: ”Det kan ikke jeg kommentere ... men jeg har hørt det samme,” la han til med et glimt i øyet.
SS13 – 11,30km Henning Solberg ble nummer 16 på etappen og avanserte til 18.plass i sammendraget. Markko Märtin rapporteres å ha problemer i sin Ford, og han prøver å fikse problemet med telefonhjelp etter SS13. For spenningen i rallyet får vi håpe han lykkes med det.
SS14 – 33,00km
SS15 – 14,89km På service etter etappen fortalte Petter at han hadde noen problemer. ”Vi sliter med at massen som skal holde dekkene i form etter punkteringer løsner og skaper store vibrasjoner i bilen. Dette skjedde på samtlige fire hjul i løpet av SS14. Det er utrolig vanskelig å konsentrere seg skikkelig når bilen vibrerer så kraftig.” Både Tommi Mäkinen og Henning Solberg har slitt med tilsvarende problemer, så det ser ut til at Pirelli har store problemer her i Finland. I tillegg har Henning hatt problemer med at motoren har gått varm.
Sammenlagt etter 15 av 23 etapper Colin McRae (+ 1:35,0) er nærmest bak Petter, og etter skotten følger Sebastien Loeb (+ 1:49,6), Tommi Mäkinen (+ 2:23,0) og Janne Tuohino (+ 2:54,7). Henning Solberg er nummer 17, 9 minutter og 37,4 sekunder bak teten. Thomas Alsgaard henger fortsatt med i rallyet og er nr. 42 totalt og 11 i Gruppe N. Thomas har hatt mange punkteringer siden det ligger masse store steiner i veien.
SS16 – 40,84km For Colin McRae ble SS16 slutten på Rally Finland. Skotten dro skikkelig av veien og måtte bryte løpet. Dermed er Petter Solberg enda nærmere sitt mål om en pallplass. Henning Solberg har slitt med at motoren har gått varm gjennom hele rallyet, og på lørdagens nest siste etappe sa motoren takk for seg. ”Vi har hatt for dårlig tid til å forberede den nye bilen skikkelig,” sier Hennings manager, Jim Carlsen til BilNorge. ”Motoren ble kjørt i benk nonstop i tre dager og burde vært overhalt etter en slik behandling, men det rakk vi ikke før Rally Finland. Men Henning har i alle fall fått vist at han kan kjøre fort selv i en bil med langt svakere motor enn de WRC-bilene benytter.” Henning lå på en 17. plass før bruddet.
SS17 – 13,00km Etter dagens siste etappe var Petter godt fornøyd. ”Vi har slitt med moussen i dekkene i dag, men før de siste to etappene valgte vi dekk som er beregnet for høye temperaturer, og de fungerte glimrende. Dekkene i seg selv fungerer veldig bra. Jeg skal gjøre mitt ytterste for en topp plassering i morgen, men både Carlos og Richard har sterkere motor enn oss, så det blir tøft å avansere så lenge ikke noen bryter med tekniske problemer eller drar av,” sier Petter til BilNorge. Ingen hos Pirelli eller Subaru vil uttale seg om dekkproblemene, men en anonym kilde i Subaru teamet fortalte at problemet oppstår i høye hastigheter og at stoffet som skal holde dekket i form ved punktering legger seg i klumper slik at hele bilen blir uballansert og rister kraftig. ”Da vi startet å bruke disse dekkene fikk vi beskjed om å ikke overstige 150 km/t, men de tåler en del mer i dag,” sa han.
Sammenlagt etter 2 dager (17 av 23 etapper)
Resultater etter 2 dager
|