Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Martini-streik hos Aston
Aston Martin har nok gått konk flere ganger enn de fleste, men noen streik kan jeg ikke finne ut at de har hatt før. Ikke før i forrige uke, og nå kommer det kanskje en til. Alt på grunn av Martini-arbeidstiden. |
||||||||||||||||
Aston Martin ber arbeiderne akseptere en meget fleksibel arbeidstidsordning, fordi – sier de - luksusbilindustrien er en meget syklisk en. Deler av året har stor etterspørsel, andre tider er nesten døde. Eierne ønsker ikke å endre på den samlede arbeidstiden, den skal fremdeles være i snitt maks 39 timer/uke, men arbeidstiden må være fleksibel.
”Vi kan ikke akseptere noen Martini-arbeidstid”, sier medlemmene av Transport & General Workers Union – og tenker på Martinireklamen som forteller om ”Any time, Any Place, Anywhere.” De er dessuten leie av at kolleger hos Jaguar og Land Rover (som også eies av Ford) arbeider kortere tid og tjener bedre. Så dette ble markert med 3 timers sit downs i forrige uke. Det gikk ikke ut over noe som helst, men var ment som et klart signal om at nå begynte man å bli ganske streikeklare. Men siden eieren ikke bøyer av er TGWU klare til tøffere innsats. To dagers streik blir det denne gang. Det kan bety tap av et dusin biler, og siden de koster over 100.000 pund snakker vi jo om en del penger da.
Ikke noe tyder på at noen akter å gi seg. Og Ford fortsetter samtidig med å fullføre planene om en ny fabrikk i Gaydon som skal få produksjonen opp fra 1500/år til 5000.
|