Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford Russland med 10 K Fords fabrikker kommer ikke meget mindre enn denne. Men den kan allikevel vise seg å være av stor strategisk betydning. Nå har Focus-fabrikken i St. Petersburg produsert sin bil nummer 10.000. |
||||||||||||||||
Det har tatt så vidt over et år. I juli i fjor kunne svenske Henrik Nenzén, tidligere Ford-direktør i Norge, se den første Focusen trille av samlebåndet på den lille fabrikken han bestyrer et stykke øst for Helsingfors – i det tidligere Leningrad. 150 millioner dollars hadde eierne lagt ned i anlegget som åpenbart var en pilot-operasjon i like stor grad som den var en bilfabrikk. Blant annet skulle man kjøre en skikkelig prøve på russiske underleverandører, mange av dem kunne være aktuelle som stor-leverandører til Fords andre europeiske fabrikker.
Men nå er det også åpenbart at dette er i ferd med å bli enda mer en bilfabrikk. Nå legger man på et skift nummer to, slik at fra desember skal fabrikkens kapasitet ligge på 25.000 enheter årlig. Sammen med de importerte Fordene blir disse produktene håndtert av et oppegående, og ganske tett forhandlernett på foreløpig 65 lokaliteter.
Dette er fremdeles den eneste bilfabrikken i Russland som fullt ut eies av en utenlandsk produsent. Og det kan sikkert godt vise seg, slik det går nå, at Ford har klart å være på rett sted til rett tid .
|