img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Peugeot på øy-hopping
Jeg kan ikke noe for det. I gode gamle dager fikk vi beskrivelse av de bilene en produsent skulle vise på en bilutstilling. Så kom omfattende beskrivelser av konseptene. Nå får vi hjælpemeg detaljerte beskrivelser av standen også. I Frankfurt skal Peugeot stille ut på seks øyer!!!

Sorry, men slik er det: Hos Peugeot må vi til Vulkanøya for å se 307 CC, til Sandøya for å se Hogger (enda en gang?), til Steinøya for å møte 406 Coupé og til Fruktøya for å se 206 CC (som i følge beskrivelsen også har noe med forbuden frukt å gjøre – er det jeg som er i ferd med å bli gal, eller?)

Dessuten vil 4002-konsept-bilen, omhyggelig beskrevet hos oss før da den bare var tegninger og vinner at Peugeots designkonkurranse der vi også hadde med to nordmenn blant de ti beste, bli å se på Øya Med De Fargerike Strendene (!!) og dessuten vil det bli en teknologiøy med blant annet eksempler på de mange avanserte Pisa-motorene og med et ”drivhus” der de ”dyrker” morgendagens motorer.

Hallo!

Noe av det vi ikke får se på noen av disse øyene er den nye 407. Opprinnelig var det meningen å debutere den her, men hele introduksjonen er åpenbart forskjøvet noe, og klokt nok har Peugeot bestemt seg for ikke å risikere at en svært viktig modell skal drukne i den generelle utstillingsstøyen.

Derimot gir fabrikken klare meldinger om hva de mener med den nye storbilen sin gjennom å vise et konsept. 407 Elixir heter den og i form av en tre dørs sports coupé – noen vil vel til og med kalle den en cross-over - er den full av signaler på hva fremtidige Peugeoter vil se ut som.

For det første er ansiktet helt nytt. Fortsetter vi løve-allegorien kan det godt se ut som om denne er i ferd med å spise deg. Men bli bare ikke redd, Peugeot er blant dem som ligger i forkant for å møte de nye fotgjengervern-kravene som skal innføres i EU.

For det andre er profilen helt ny. En sterkt lutende frontrute gjør en skikkelig kontrast med den forholdsvis loddrette bakluka. Ekstrem kileform fremheves av trekantede sideruter bak, og en skyteskår-smal bakrute som også er trukket ut i trekanter på begge sidene. Selvfølgelig vil ikke produksjonsbilen bli like ekstrem – men vi kommer til å se tendensene.

For det tredje byr denne på et interiør som ser fullstendig produksjonsklart ut, og som de fleste sikkert vil si ja takk til. Lyst, med matt metall der andre ville være fristet til å legge treverk, og hvor tyskerne hadde lagt en plast som var enda litt svartere. Her er ingen ekstreme uttrykk for fjern fantasi – dette er et ned-på-jorda-interiør som man kan tro på.

Målene sier forøvrig litt om hvor den virkelige 407 kommer til å befinne seg når den kommer. Vi kan trygt gå ut fra at Elixir er bygget på den samme plattformen som produksjonsmodellen og med 2725 mm akselavstand og sporvidde foran og bak på 164 og 168 cm har vi nesten samme akselavstand som på dagens 406, men vesentlig bredere sporvidde. På den annen side blir vel ikke konseptbilens 21 tommers hjul standard heller.

Lengden på 4734 mm er større enn på 406 og med 1920 mm er den nye vesentlig bredere også. Høyden, 140 cm, er imidlertid identisk med den vi kjenner. Elixir er forresten utstyrt med DT17-motoren. Partikkelfilter-utstyrt sekser på 2,7 liter med 200 hester. Sikkert en meget aktuell drivkilde for bilen når den blir virkelig i god tid før Paris-utstillingen neste høst.

PS!
Spesial-melding til Taras Czornyj:
Husker du den nydelige Miljø+Luksus Tatraen du lagde som avgangs-prosjekt da du gikk på Uinversitet i Umeå i 1999 og skulle bli bildesigner? Ta med deg tegningene dine ned på Peugeot-standen i Frankfurt og minn dem på at Elixir-navnet faktisk er ditt. Det var det du kalte Tatraen din den gang. En rekke av miljø-ideene dine fra den gang er jo også med her.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer