Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå er det Cadillacs tur Det er vel ikke noen som har arrangert så mange rett-på-trynet opplegg som GM når de skal ha lansert sine amerikanske biler i Europa. Jeg kan i hvert falle telle fem store introduksjoner som alle har endt i ikkeno’. Nå er de jommen på gang igjen. Og alt skal være Cadillac. |
||||||||||||||||
Vi har jo tidligere hørt at GM, smart nok, overlater til andre å tape penger på å selge US-GM i Europa. Nederlandske Kroymans Corp fikk avtale med Generalen i sommer, han skal være oppe å gå 1. oktober og planene er formidable.
Av en eller annen grunn fikk også norske Opel-forhandlere, samlet til forhandlermøte med, skulle man tro, litt viktigere ting på agendaen, ta del i de nye planene. Å si at vårt inntrykk er at de var underveldet er ikke å ta for hardt i. Nå var verken John Howell, Cadillacs Director of Global Brand Development, Bert Kreber, Kroymans prosjektleder som dermed er blitt president for Cadillac Europe B.V., eller noen fra Bühler and Partners (eller Buehler som de heter når de er internasjonale) til stede, men man lot seg representere av et elektronisk budskap som blant annet fortalte om de planlagte Cadillac Experience Centres. De fleste Opel-forhandlerne kjørte forbi Sandvika etter møtet og syntes Rådhuset der så litt for lite ut til å bygge et CEC! Det generelle budskapet fra møtet var: angår dette oss? For de som virkelig selger amerikanske GM-biler i Norge er jo dette litt underlig. Nå skal det, via ”offisielle” kanaler, kun importeres Cadillac’s i forskjellige fasonger, pluss Corvette (som kanskje heller ikke skal hete Chevrolet lenger). Hvilket vel betyr at vårt ”naturlige” marked på rundt 1000 amerikanske GM-biler i året (det er nesten dobbelt så mange som Cadillac kommer til å selge i hele Europa i år!) nå skal betjenes fra canadiske fabrikker med eget VIN-nummer og med klistremerker over Chevrolet-navnet. De tradisjonsrike ”offisielle” US-forhandlerne som GM alltid har kunnet stole på er sikkert henrykt. Kroymans skal investere 50 millioner dollars i 10 egne selvstendige Cadillac Erfarings Sentra. Dessuten skal det utvikles 15 slike til i samarbeid med eksterne partnere (det er ikke å ta i å si at en av dem ikke dukket opp på Opels forhandler-møte). Ved hjelp av dette eksklusive nettverket regner man med å øke salget fra det faste nivået på 1000 – 1500 biler årlig. Men hvor mye man skal øke sies det imidlertid ikke noe om. Derimot forteller Automotive News at Kroymans regner med å bruke noe over 1100 dollars i annonsering pr. solgt bil, kan til og med bli litt høyere i starten. Nå er Cadillac et merke som helt klart kommer. I USA i sommer hadde jeg stor glede av mange av de nye modellene derfra. Men trenger vi Cadillac? Mange mer velrenommerte bildistributører enn Kroymans har svart på det, da de takket nei til GMs tilbud fordi de fant konseptet urealistisk. Man kan jo lure på hvilken planet Cadillac-folket er på. I den andre enden av verden, Kina, skal nemlig også Cadillac pushes nå. ”10 forhandlere i løpet av neste år, om ikke lenge skal vi ha 200” sier John Howell om det. Ikke glem at disse folkene i stor grad er de som i 2001 skulle ha Cadillac-salget i Europa gjennom Saab-forhandlerne. Den ideen var – viste det seg – akkurat like genial som å innføre Saab Unlimited forhandler-look i fjor. Mye tyder på at mer enn noen gang er det KISS som gjelder.
Keep It Simple, Stupid.
|