Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Spennende Jag-konsept Enkelte holder sine kort tettere til brystet enn andre. Vi visste at Jaguar skulle debutere en X-Type stasjonsvogn i Frankfurt, men den spennende konseptbilen var en overraskelse for mange. |
||||||||||||||||
”Hver dag tar vi avgjørelser. Vi velger rasjonelle løsninger – når vi følger hodet – eller emosjonelle løsninger – når vi følger hjertet. Problemet er imidlertid å ballansere disse for å oppnå det beste fra begge verdener. Dette er noe Jaguar forstår på en måte få andre bilprodusenter gjør.” Store ord fra Jaguar-direktør, Mike Wright da han i dag avduket Jaguars nye konseptbil med betegnelsen R-D6.
Wright fortsetter: ”Med R-D6 ville vi skape en konseptbil som bygget på R-Coupe (Frankfurt 2001) og videreutvikle Jaguars nye designretning. Vi ville også eksponere den nyeste teknologi innen lettvekts konstruksjon kombinert med vår potente nye bi-turbo, common-rail V6 diesel.” Mang en svoren Jaguar-fan lurte på om de hadde oppfattet det siste ordet riktig. Diesel? I en engelsk prestisjebil?
Sports-diesel Fronten er typisk Jaguar med de velkjente, doble lyktene. Hele konstruksjonen består av aluminium og kullfiber for å holde vekten på et minimum, rundt 1500kg. Sammenlignet med andre Jaguarer er R-D6 kompakt. En lengde på 4,330m gjør den for eksempel 34cm kortere enn en X-Type og 76cm kortere enn en XK8 coupé. Men for å gi plass til fire personer er den bred (2,150m) og ikke spesielt lav (1,390m). Akselavstanden er 2,840m. Hjulene er forsynt med lekre 21-tommers aluminiumsfelger skodd med Pirelli spesialdekk i dimensjon 255/30 R21 foran og 275/30 R21 bak. Når du titter mellom eikene ser du inn på Jaguar R-Performance bremser og kallipere.
For fire
For å starte coupéen tar du tak i gearspaken, vipper opp toppen – som når du skal fyre av automatvåpenet i et jagerfly – og der finner du en sølvknapp med en viktig funksjon. Trykk på den, og V6 dieselkreftene er til din disposisjon.
|