Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Priskrig i Europa? Tegn fra Frankfurt kan tyde på at vi kan vente en nesten amerikansk-type priskrig i Europa. Debatten startet da VW-sjefen Bernd Pischetsrieder sa under pressekonferansen at ”Vi akter ikke å kjøpe markedsandeler ved hjelp av 15-20% rabatt, slik våre franske kollegaer gjør”. |
||||||||||||||||
En slik uttalelse vakte oppsikt, spesielt fordi det ikke likner den vanligvis så tilbakeholdne VW-sjefen å bruke pisken på denne måten.
Saken er vel imidlertid at han ønsker å fortelle enkelte av sine styremedlemmer at det er grunner til at de franske konkurrentene raser opp i markedsandeler i Europa. Men PSA-sjefen Jean-Martin Folz brukte ikke mye tid på å fortelle sin tyske kollega at hvis det er å kjøpe seg markedsandeler det som PSA hadde gjort så langt, så burde VW rappe seg etter. Folz brukte driftsresultat som argument og pekte på at i første kvartal raste VWs med 75%, Renaults med 65% og PSA med (forholdsvis) beskjedne 27%. Nå er det vel egentlig ingen som er interessert i å utløse en priskrig. Hele bilbransjens økonomi er i en meget følsom balanse akkurat nå. Det er selvfølgelig mulig at noen kan tjene store penger på å dra i gang et kjempeball a la USA, men mest sannsynlig vil det går ut over alt for mange. Mange taper penger, Renault tjener såvidt noe og PSA og VW tjener langt mindre enn de burde og pleide.
Et lyspunkt var det imidlertid å oppleve en politisk vilje til å gjøre noe. Den tyske forbundskansler Gerhard Schröder (bildet) sa, da han åpnet Frankfurt-messen, at han ”ville gjøre hva som helst” for å stimulere bilindustriens økonomiske situasjon. Han la også til at det var viktig å finne en løsning på et Europeisk nivå og ikke bare jobbe med et isolert nasjonalt problem.
|