img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Stopp anbudskjøret!
YrkesBil nr. 8 i år skrev undertegnede at jeg mente anbudskjøret innen kollektivtransporten var på ville veier. Det er det fortsatt, men nå kan det se ut som også politikerne har skjønt at dette er blitt fullstendig vilt.

Vi skal ikke ta mye av æren for at politikere i Akershus nå synes å innse hvor galt dette er blitt, men ved at vi har vært med på å rope et varsku, har vi kanskje bidratt litt til resultatet.



Det er sjåførorganisasjonene som har jobbet iherdig med å få politikerne til å innse at dette er for galt, og det ser ut som om de nå kan lykkes. Senere i uka dette skrives, skal det være et møte mellom sjåførorganisasjoner og politikere i Akershus, hvor man skal se om det finnes en måte å trekke det anbudet som nå er ute i Akershus.

Politikerne Sverre Myrli (Ap), Erlend Helle (SV) og Dagfinn Sundsbø (Sp) går i henhold til en artikkel i Romerikes Blad inn for å stoppe de anbudene som nå er til behandling for kollektivtransport på Øvre Romerrike.

– Det er på tide med en anbudspause. Vi ser problemene dagens anbudsregler medfører. Vi kan ikke ha tilstander i denne bransjen som rammer både passasjerer og ansatte, sa Dagfinn Sundsbø til Romerikes Blad 28. august. De tre nevnte politikerne uttrykte bekymring for forholdene bussarbeiderne på Øvre Romerrike har beskrevet for dem.

At ikke de ansattes ve og vel, med bevaring av ansiennitet, fagbrevtillegg og andre goder ble med fra første stund anbudsordningen ble innført, må man stille et spørsmålstegn ved. Man kan kanskje undre seg over at ikke Transportbedriftenes Landsforbund eller sjåførorganisasjonene sørget for å ivareta dette, helt fra starten av.

Erlend Helle (SV) sier til Romerikes Blad: “Etter min mening er vi ferdige med arbeidskontrakter som bare varer fem år her i landet. Det hører fortiden til.”

De tre går nå i bresjen for å få en bred politisk debatt i fylkestinget om hele anbudssystemet. De sier at for mange ansatte i kollektivtrafikken har anbudsreglene virket rent brutale og at det faktisk er politikerne som har ansvaret for at det har blitt slik.

– Tiden er inne for en tenkepause, sier de tre. Det er vi helt enige i og det er lenge siden vi foreslo å stoppe opp.

Norgesbuss som har store avdelinger i Halden og Moss i Østfold, sendte i sommer ut oppsigelse til 170 ansatte. Ansatte med hyggelig arbeidsgiver i et langt arbeidsforhold, ble oppsagt etter at fylkets kollektivselskap hadde satt kjøringen i de to byene ut på anbud og valgt Schøyens Bilcentraler i Bærum som operatør. Hva fylkeskommunen sparte på det? 20.000 kroner årlig i fem år!

Man kastet altså ut 170 ansatte (antakelig får mange muligheter til å jobbe hos den nye aktøren, men allikevel!), for fattige 20 tusenlapper i året. I tillegg har det oppstått en diskusjon om ikke den nye aktøren har lagt inn noe mindre kjøring enn konkurrenten Norgesbuss.

Lederen i fylkets kollektivselskap, en Arbeiderpartimann, ble på direkten av NRK Østfold spurt om det virkelig gikk an å radere ut 170 lokale arbeidsplasser for å spare 20.000 i året? Hva han svarte? – Det er vår jobb å kjøpe inn billigste løsning på kollektivtransport, vi er ikke satt til å ta hensyn til arbeidsplasser. Den uttalelsen er vel i grunnen bevis nok for at ordningen med anbud har slått fullstendig feil. Skulle likt å se hva samme Arbeiderpartirepresentant ville nedlagt av lokalt engasjement dersom det var snakk om å legge ned en industri med 170 ansatte?

La oss håpe at politikerne i Akershus blir enige om å ta en tenkepause og innføre ordninger med innkjøp av kollektiv transport som sikrer de ansatte, som sikrer de reisende og som sørger for at det kan bli litt kontinuitet i det hele. Og la oss håpe at det som nå startes i Akershus, kan videreføres til resten av fylkene i Norge. Galskapen må stoppes!

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer