Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Stopp anbudskjøret! YrkesBil nr. 8 i år skrev undertegnede at jeg mente anbudskjøret innen kollektivtransporten var på ville veier. Det er det fortsatt, men nå kan det se ut som også politikerne har skjønt at dette er blitt fullstendig vilt. Vi skal ikke ta mye av æren for at politikere i Akershus nå synes å innse hvor galt dette er blitt, men ved at vi har vært med på å rope et varsku, har vi kanskje bidratt litt til resultatet.
|
||||||||||||||||
Det er sjåførorganisasjonene som har jobbet iherdig med å få politikerne til å innse at dette er for galt, og det ser ut som om de nå kan lykkes.
Senere i uka dette skrives, skal det være et møte mellom sjåførorganisasjoner og politikere i Akershus, hvor man skal se om det finnes en måte å trekke det anbudet som nå er ute i Akershus.
Politikerne Sverre Myrli (Ap), Erlend Helle (SV) og Dagfinn Sundsbø (Sp) går i henhold til en artikkel i Romerikes Blad inn for å stoppe de anbudene som nå er til behandling for kollektivtransport på Øvre Romerrike. – Det er på tide med en anbudspause. Vi ser problemene dagens anbudsregler medfører. Vi kan ikke ha tilstander i denne bransjen som rammer både passasjerer og ansatte, sa Dagfinn Sundsbø til Romerikes Blad 28. august. De tre nevnte politikerne uttrykte bekymring for forholdene bussarbeiderne på Øvre Romerrike har beskrevet for dem. At ikke de ansattes ve og vel, med bevaring av ansiennitet, fagbrevtillegg og andre goder ble med fra første stund anbudsordningen ble innført, må man stille et spørsmålstegn ved. Man kan kanskje undre seg over at ikke Transportbedriftenes Landsforbund eller sjåførorganisasjonene sørget for å ivareta dette, helt fra starten av. Erlend Helle (SV) sier til Romerikes Blad: “Etter min mening er vi ferdige med arbeidskontrakter som bare varer fem år her i landet. Det hører fortiden til.” De tre går nå i bresjen for å få en bred politisk debatt i fylkestinget om hele anbudssystemet. De sier at for mange ansatte i kollektivtrafikken har anbudsreglene virket rent brutale og at det faktisk er politikerne som har ansvaret for at det har blitt slik. – Tiden er inne for en tenkepause, sier de tre. Det er vi helt enige i og det er lenge siden vi foreslo å stoppe opp. Norgesbuss som har store avdelinger i Halden og Moss i Østfold, sendte i sommer ut oppsigelse til 170 ansatte. Ansatte med hyggelig arbeidsgiver i et langt arbeidsforhold, ble oppsagt etter at fylkets kollektivselskap hadde satt kjøringen i de to byene ut på anbud og valgt Schøyens Bilcentraler i Bærum som operatør. Hva fylkeskommunen sparte på det? 20.000 kroner årlig i fem år! Man kastet altså ut 170 ansatte (antakelig får mange muligheter til å jobbe hos den nye aktøren, men allikevel!), for fattige 20 tusenlapper i året. I tillegg har det oppstått en diskusjon om ikke den nye aktøren har lagt inn noe mindre kjøring enn konkurrenten Norgesbuss. Lederen i fylkets kollektivselskap, en Arbeiderpartimann, ble på direkten av NRK Østfold spurt om det virkelig gikk an å radere ut 170 lokale arbeidsplasser for å spare 20.000 i året? Hva han svarte? – Det er vår jobb å kjøpe inn billigste løsning på kollektivtransport, vi er ikke satt til å ta hensyn til arbeidsplasser. Den uttalelsen er vel i grunnen bevis nok for at ordningen med anbud har slått fullstendig feil. Skulle likt å se hva samme Arbeiderpartirepresentant ville nedlagt av lokalt engasjement dersom det var snakk om å legge ned en industri med 170 ansatte?
La oss håpe at politikerne i Akershus blir enige om å ta en tenkepause og innføre ordninger med innkjøp av kollektiv transport som sikrer de ansatte, som sikrer de reisende og som sørger for at det kan bli litt kontinuitet i det hele. Og la oss håpe at det som nå startes i Akershus, kan videreføres til resten av fylkene i Norge. Galskapen må stoppes!
|