Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dekkmyndighetene har sovet i timen Som tidligere kunngjort holdt Scandinavian Tyre & Rim Organisation (STRO) seminar på Lørenskog i går, og i kommende utgave av MotorBransjen vil vi bringe referat derfra. |
||||||||||||||||
En sak greier vi imidlertid ikke å holde tilbake: For
nye biler som EU-typegodkjennes (ihht. EU-direktiv 9223), og det gjelder over
90% av nye biler i Norge, kreves det også at deler som er E-merket ved
utskifting blir erstattet av E-merkede deler, inkludert dekkene. Poenget her er
at kravet til E-merking av deler og dekk ikke er noe byråkratisk anstaltmakeri,
men en bekreftelse på kvalitetskrav for bl.a. å bedre trafikksikkerheten.
Men bortsett fra i Danmark, der E-merking av dekk ble
påbudt fra 1. juli i år, oppfyller ikke de nordiske land direktivets krav. For
eksempel har ikke Sverige tatt sikte på å innfri kravet før i 2005, og hva
Finland angår får vi bare vite at de ”jobber mot målet”. Kaka tar likevel Norge: Den tilstedeværende
representanten fra Vegdirektoratet kunne bekrefte at hva påbud om E-merking av
bildekk angår, har direktoratet så langt ikke engang vært inne på
tanken! Dermed blir situasjonen mildt sagt snodig fra den
dagen dekkene fornyes: Er det da legalt eller ikke å kjøre med dekk som ikke er
E-merket? Hvis ikke, hvor vil ansvaret bli plassert ved en ulykke? Hos eieren?
Hos dekkleverandøren? Vil forsikringsselskap henge seg opp i
det? L i boka til Vegdirektoratet for å ikke følge opp
EU-direktivet, J til deres representant for utvist ærlighet og mot,
og ”stakkars” til bilister og bransje som ikke kan vite hva de skal forholde seg
til!
|