Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford skal kutte (minst) 12.000 jobber
Ford fortsetter sin smertefulle kost-reduksjons-prosess. Nå har de fått amerikanske fagforeninger med seg slik at i hvert 10.000 skal kunne gå der. I Europa snakkes det om en reduksjon på nesten 2.000. |
||||||||||||||||
Allerede i januar gjorde Ford kjent en 9 milliarder dollars dyr plan som skulle ende i at fem Nord-amerikanske fabrikker skulle stenge. Nå er det kommet så langt at avtaler med fagforeningene gjør at planene kan settes ut i livet.
Bilarbeiderne har gjort tilsvarende avtaler med de andre amerikanske fabrikkene, og i bunnen av disse ligger det muligheter for at 50.000 bilarbeidere vil måtte se seg om etter andre jobber i årene som kommer. Men foreløpig snakker Ford om 4.600 arbeidsplasser ved fire fabrikker i tillegg til 3.000 administrative posisjoner som også skal vekk. Ironisk nok kommer disse historiene akkurat samtidig som en ny bok er utgitt. ”The End of Detroit” der Micheline Maynard i realiteten skriver at siden US-industrien var så ubegripelig sein med å svare på den konkrete konkurranse fra Japan har Detroit meldt seg ut av denne kampen for lengst, og vil aldri bli å finne på deltakerlisten lenger. Mange antydet tidligere i år at Ford var i ferd med å brekke ryggen. Det var åpenbart litt dramatisk, men selv om noe av det siste Martin Leach, Europa-sjefen, sa før han måtte gå for et par måneder siden var at det ikke ville bli noen oppsigelser i Europa, er man kommet dit igjen også. 1.700 jobber kommer nok til å forsvinne i Köln - av dem sitter 700 på kontorer, mens resten jobber på båndet. Også i Genk ventes det reduksjoner, hva arbeiderne synes om det fortalte de klart i forrige uke da det ble flere tilfeller av at porter til fabrikken ble sperret. Spørsmålet er selvfølgelig om disse tiltakene kommer for sent. I fjor tapte Ford Europa 320 millioner Euro. Frem til oktober i år ligger det akkumulerte tapet på 525 millioner.
|