Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Så er det på han igjen... Vi skriver oktober og en del av dere på veien har fått føling med Kong Vinter igjen. For mange er vinteren en ekstra belastning, i form av nervøsitet for hva man møter rundt neste sving. Og det man kan møte, er vogntog som slett ikke er skodd etter norsk norm og hvor det bak rattet sitter en som ikke er vant med å kjøre på glatta. Vi skal ikke snakke stygt om utenlandske sjåfører i utenlandske vogntog, men det er et faktum at mange fra tidligere østblokk-land kommer hit vinterstid med til dels dårlige vogntog, svært dårlige dekk og sjåfører som ikke har lang erfaring i å kjøre på glatta, i alle fall ikke med de bakkene vi har opp og ned fra våre fjelloverganger. |
||||||||||||||||
Det er også et faktum at dersom en av disse sjåførene ved hjemkomst sier at det er vanskelig og farlig å kjøre i Norge, at han ikke våger en tur til dersom han ikke får nye dekk på settet, står det hundrevis i kø for å ta jobben hans. Derfor protesterer han ikke mye, men legger nervøst ut på neste tur til landet der Kong Vinter regjerer.
Norge forsøkte før sist vinter å innføre krav til kjetting på tunge kjøretøy som skulle inn å kjøre i Norge vinterstid. Slike krav må på høring i EU-systemet, vi er
jo ikke medlemmer, men vår EØS-tilknytning gir oss den plikten.
For når vi har snakket med folk som jobber med bilredning i forbindelse med våre fjelloverganger, er svaret entydig – svært mange av våre utenlandske besøkere får problemer og har for dårlig redskap. Dette gjelder selvsagt ikke alle utlendinger, men svært mange.
I et land hvor vi har politikere som snakker om
0-visjon, er det deprimerende å se hvor lite de gjør på denne fronten. Å kjøre i Norge vinterstid med tunge kjøretøy krever sitt av både sjåfør og utstyr.
Kjør forsiktig, husk at den første glatta kommer alltid overraskende.
|