Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
$ 1 milliard til Daewoo På ett-års dagen for GM Daewoo Auto & Technology Co kunne Generalen fortelle at det skal investeres mer enn 1 milliard dollar i den koreanske datteren frem mot 2006. Nye modeller og dieselmotorer skal komme ut av dette. |
||||||||||||||||
I slutten av oktober i fjor var alle formalitetene klare og GM overtok restene etter Daewoo og opprettet det nye selskapet GM Daewoo Auto & Technology. Det går aldeles glimrende. 600.000 vil komme derfra i år, 60 prosent flere enn i fjor. Og planene for neste år forteller om 800.000 biler. Eksporten ligger i dag på ca 70 prosent av totalproduksjonen, den andelen skal opp til 80%. Selv om de tallene ikke er klare, skulle det ikke forundre noen om GM også tjener penger på dette.
Når Generalen nå forplikter seg til massive investeringer er det for å komme med nye modeller som øker bredden og som gjør at Daewoo bedre kan møte Kia og Hyundai ute i felten. 80 prosent av investeringen skal gå til utvikling av og produksjonslinjer for nye modeller. Konkret blir det nevnt en hatchback-utgave av Lancetti (som også kommer til Europa med debut på Geneve-utstillingen) og en revidert Matiz sent på høsten, men det snakkes også om det meste fra SUV’er og små åpne sportsbiler, til store sedaner. 200 millioner dollars skal brukes til å bygge en dieselmotorfabrikk i samarbeide med Fiat & GM Powertrain. Den skal stå ferdig om to år, og produsere motorer som vi også finner i Fiats og Opels mindre biler i dag.
Det er spenstig gjort av GM å komme med disse planene samtidig som resten av SørKorea spenner livremmen inn. Myndighetene har nettopp skrudd ned prognosene for veksten i landets produksjon fra 5,3 til 2,6 prosent mens det parallelt er en rekke tegn som tyder på at konsumentene blir meget mer forsiktige.
|