Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fokus på sjåføren
Roses den som roses skal, tror jeg det er et uttrykk som sier. Og jeg vil benytte muligheten på disse linjer å rose en lastebilprodusent, Scania. De skal ha ros for at de systematisk i flere år har satt fokus på trafikksikkerhet generelt og trafikksikkerhet i forbindelse med lastebil spesielt. Og nå skal de ha ros for at de har satt fokus på sjåførene i sammenheng med trafikksikkerhetsarbeidet. |
||||||||||||||||
Hvert annet år har jeg på høsten hatt gleden av å få en invitasjon fra Scania, undertegnet av sjefen sjøl, Leif Östling. Første gang var i 1999, deretter i 2001 og nå i 2003. Scania kaller arrangementet Scania Road Safety Conference, i år med 2003 bak. Konferansen foregår hver gang i museet Autoworld, Bryssel. Og årets arrangement ble bedre enn noen gang før, med langt over 400 deltakere, svært mange av dem EU-representanter på høyt nivå.
I år hadde konferansen tittelen “Focus on the Driver” og det har Scania i hele Europa hatt i hele år. De lovet på konferansen for to år siden å gjøre en aktivitet mot yngre lastebilsjåfører og i år gjorde de alvor av dette ved å arrangere konkurransen “Young European Truck Driver 2003”, en konkurranse hvor de har hatt 6000 unge sjåfører (under 30 år) fra 20 europeiske land med i en omfattende konkurranse. Det har virkelig satt fokus på sjåførene og deres viktige bidrag når det gjelder trafikksikkerhet. Jeg har skrevet det før og gjør det med forskrekkelse igjen: Hvert år drepes 40.000 mennesker på de europeiske veier. Et tall som det nesten ikke er mulig å fatte. Det betyr at det hver eneste dag året igjennom drepes over 100 mennesker i trafikken.
Under årets konferanse (se referat på side 16), sto sjåføren i sentrum rundt foredragene om trafikksikkerhet. For det er et uomtvistelig faktum at uansett hvor bra bilene blir, uansett hvor bra veiene blir, dersom det bak rattet sitter en umotivert, uopplagt, trøtt og lite interessert sjåfør, så skjer ulykkene. Sjåføryrket har lavstatus i Europa, det er et stressende yrke og det er sannsynligvis for lavt lønnet. Ved at Scania nå har satt fokus på sjåføren, har kanskje en prosess startet, en prosess som synliggjør at lastebiltransport er livsviktig for de europeiske lands utvikling, at sjåførenes status må heves og for å få til det tror jeg at man må få fokus på faget, på opplæring og etterutdanning. Tilbake til sjåføren og opplæring og videreutdanning. Desto mer sofistikerte sikkerhetssystem produsentene bygger inn i lastebilene, desto mer opplæring skal til, for at man skal kunne nyttiggjøre seg utstyret. Som en sa på konferansen; om en bedriftseier investerer i en maskin til 1 million, vil han sikre seg at leverandøren sørger for at operatøren får nødvendig opplæring og oppfølging, for å få noe igjen for investeringen. Men kjøper man et vogntog til samme pris, er det slett ikke automatikk i at operatøren får opplæring. Avslutningen på konferansen ble benyttet til å hedre de tre beste sjåførene i den europeiske konkurransen. Da man spurte den unge finske sjåføren som tok 3. plass i konkurransen om hvilken opplæring han hadde fått i jobben, svarte han ganske typisk; Man lærer mens man kjører!
Kjør forsiktig!
|