img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Bils test av piggdekk
Bladet Bil er kjent for sine omfattende tester. Oktober-utgaven inneholder test av 7 aktuelle vinterdekk med pigger. Vi gir deg et utdrag av testen her på BilNorge.

Isen ligger jomfruelig og blank på Tisleia, ligger der og venter på skarpe pigger. Piggdekkene legger godt synlige spor etter seg i isen, og legger bak seg en bane som gir godt feste også for eventuelle piggfrie dekk. Mens problemet når vi tester piggfrie dekk er for glatt isbane, har vi det motsatte problemet når vi tester piggdekk. Den stadige krafsingen i isen sørger for at friksjonen øker. For å hindre at banen blir for trå, kjører vi hele tiden en bil med piggfrie dekk.

Det er ideelle forhold for dekktesting. Temperaturen er stabil og ligger mellom –11 og –15 grader, det er så tidlig på året at sola har enda ikke begynt å varme skikkelig slik at vi har jevne temperaturforhold. Av de åtte testdekkene er det syv piggdekk og et piggfritt. Det piggfrie er med for å gi oss et bilde på styrkeforholdet mellom piggdekk og piggfrie dekk, og for å brukes til å holde jevn glatthet på banen.

Alle testdekkene, med unntak av det piggfrie Blizzak WS-50, har fått en grundig innkjøring hos den enkelte dekkimportør. Årets testdekk holdt bedre på piggene enn vi har vært vant til fra tidligere piggdekktester. Noe som delvis skyldes at flere av produsentene har tatt i bruk nye og moderne pigger, men også at nye gummiblandinger og pigghull gir bedre hold for piggene. Under testkjøringen utsettes dekkene for akselerasjons-, brems- og sidekrefter som overgår det du normalt vil utsette dine dekk for gjennom deres totale levetid.

Is og våt asfalt
Vi hadde perfekte forhold for å få gjennomført istestene, men lite snø førte til at vi ikke fikk gjennomført testene på snø på det tidspunktet vi hadde planlagt. Et seks ukers sykefravær sørget for at vi heller ikke var operative når snøen endelig kom, vi har derfor ikke fått gjennomført tester på snø til denne testen. Noe vi selvsagt beklager sterkt.

Mens det kan være tildels store forskjeller på hvordan piggfrie dekk takler for eksempel løs snø, er det erfaringsvis liten forskjell på snøegenskapene til de ulike piggdekkene. Smalere anleggsflate og åpnere mønster sørger for at de fleste piggdekk har bedre fremkommelighet og bedre evne til å trenge gjennom dyp snø enn moderne piggfrie vinterdekk.

Resultatene fra vannplaningstesten gir en god pekepinn om hvordan dekkene oppfører seg i løs snø og snøslaps. Og som du ser er det piggfrie dekket vesentlig dårligere enn det dårligste piggdekket. I tidligere tester har dårlige resultat på vannplaning alltid harmonert med dårlige egenskaper i løs snø og snøslaps, og det er ikke feil å bruke resultatene fra vannplaningstesten som en indikator på hvor godt et dekk trenger gjennom løs snø og snøslaps.

Testene
Alle testene er kjørt med Volkswagen Golf. Istestene er kjørt på Tisleia på Golsfjellet. Isbanetesten er lagt opp slik at den skal gjenspeile kjøreforholdene på en isdekket vei med svinger som tillater hastigheter mellom 80 og 30 km/t og hvor dekkets sidegrep, akselerasjons- og bremseegenskaper sammen påvirker dekkenes resultater. Rundetidene varierer fra 1.14.63 for det beste dekket, til litt over 1 minutt og 17 sekunder for det piggfrie dekket. En forskjell som i tid kan virke veldig liten, men som oppleves som kjempestor fra sjåførens posisjon.

Isbanetesten er supplert med akselerasjons- og bremsetester. Akselerasjonen blir målt fra 10 til 50 km/t, og bremselengden blir målt fra 40 ned til 10 km/t. Mens akselerasjonsmålingene blir kjørt uten elektroniske hjelpere, er bremsemålingene kjørt med ABS-bremser.

Vannplaningstestene er kjørt på Continentals testanlegg på Contidrom nord for Hannover og med 0,5 mm vanndybde.

Bremsetestene på våt asfalt er kjørt ved Skandinavisk Trafikksenters anlegg i Kristiansand, og handlingtesten ble også kjørt her. Støymålingen er kjørt ved 50 og 80 km/t på en slett og støysvak asfalt slik at det er hovedsakelig er piggene som påvirker måleresultatet.

Resultatene
Normalt deler vi vår vurdering av testresultatene inn i tre områder: is, snø og bar asfalt. Ettersom vi i vinter ikke greide å få gjennomført tester på snø har vi denne gang bare vurdering av dekkene på is og bar asfalt.

I hvert område deler vi ut maksimalt 6 stjerner til de beste dekkene. 6 stjerner = meget godt egnet. 5 stjerner = godt egnet. 4 stjerner = egnet. 3 stjerner = mindre egnet. 2 stjerner = lite egnet. 1 stjerne = ikke egnet.

Testresultatene er oppgitt i prosent. Conti WinterViking 1 er brukt som referansedekk og har 100 prosent. Dekk som har bedre resultat enn dette dekket har mer enn 100 prosent, dekk som har dårligere resultat har mindre enn 100 prosent. I resultatene må en alltid regne med avvik. Et dekk som fungerer bra ved en temperatur kan fungere dårligere ved en annen temperatur. Vi regner med 5 prosent avvik som det normale.

De oppgitte prisene gjelder fire dekk og er høyeste og laveste pris vi fikk oppgitt hos forhandlere i Oslo-området.

Noen dekk gjør det meste bra, andre har noen områder de ikke er helt på topp i. Kjøper du dekk som har en eller to svake områder, for eksempel dårlige dreneringsegenskaper, kan du kompensere for dette ved å ta det litt ekstra varsomt de turene du har på slikt føre. Som testen viser har piggdekkene en fordel på is, først og fremst ved at de har større sikkerhetsmargin ved bremsing og svingkjøring, og gir sjåføren mer å gå på når det først slipper.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer