Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Chrysler opp, Ford/GM ned i USA Enten var det tidlig oktober-frost i nord og skogbrann i California, eller et smart publikum som sitter og venter på at produsentene skal kjøpe seg markedsandeler i de siste månedene. I hvert fall var USA-salget skuffende i oktober. |
||||||||||||||||
Volumet på nybil (og truck) salget i USA tilsvarer et årsvolum på 15,2 millioner. I rene tall lå oktober bare 0.2 prosent over oktober i fjor, og langt unna den overbevisende prestasjonen markedet demonstrerte både i august og september.
De to største måtte slå fast at de tapte i oktober. GM-salget sank med 7,7 prosent – truck-salget alene med overraskende 8 prosent. Hos Ford falt volumet ned beskjedne 3 prosent, men det var den nye F150 som alene klarte å begrense det til det. Personbilsalget sank med hele 9,3 prosent, men nesten 70.000 nye F-Serie var en økning på 12 prosent i forhold til for et år siden og den styrker dermed stillingen sin som USA best-selgende bil. De som økte i oktober var først og fremst Chrysler, men også Toyota og Nissan hadde gode grunner til å smile. Riktignok fortsatte personbilsalget hos Chrysler å synke, 11 prosent ned, men truckene økte med 16% og dermed økte totalen hos Chrysler med 11 prosent – så skjev er mixen deres. Truck-salget hos Chrysler kan erstattes med å si Ram-salget. Ram hadde en rekord-måned, nesten 50% mer enn for et år siden. At de har klart det i den samme perioden Ford har brukt mer enn 100 millioner dollars på å pushe den nye F-serien er utrolig. Heldigvis har også Pacifica begynt å klatre for alvor etter en meget treg introduksjon for syv måneder siden.
At både Nissan og Toyota kan rapportere om to-sifret prosentvis fremgang (Nissan: 18%, Toyota: 11%) gleder selvfølgelig de to selskapene, men gjør at rynkene mellom øynene blir enda dypere i Detroit.
|