Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hyundai erter de store Først antydet Hyundai sterkt at det var ikke sikkert at Daimlerchrysler fikk det som de ville med det felles nyttebil-selskapet allikevel. Og nå har de jommen greid å erte på seg Folkevogn-fabrikken også. |
||||||||||||||||
I Korea gikk Daimlerchrysler inn med litt kapital i landets største bilfabrikk. Planen var blant annet at de to skulle lage et joint venture selskap som skulle bygge lastebilmotorer og samarbeide på nyttebil-sektoren.
Så oppdager Hyundai at Daimlerchrysler skriver en intensjonsavtale med en kinesisk produsent om fremstilling av inntil 25.000 E- og C-Klassebiler årlig. Dette var ikke med i Hyundais Kina-strategi, og åpenbart hadde det heller ikke vært noe tema mellom de to partnerne (Daimlerchrysler eier 10,5 prosent av Hyundai-kapitalen og har en opsjon på å kunne øke andelen). Dermed surnet Hyundai ordentlig og ba om at partene opphever denne avtalen. Det har selvfølgelig ikke skjedd, for Daimlerchrysler er dette et viktig ledd i deres forsiktige Asia-strategi. Og dermed, forlyser det nå fra Seoul, har Hyundai lagt planene om det felles nyttebilselskapet på is. I følge det tyske Handelsblatt, sier Hyundai at ”Alle samtaler om dette temaet er forskjøvet”, mens Mercedes-folket sier at det hele er en stor misforståelse og at man regner med at samtalene skal fortsette denne uken.
Samtidig boltrer Hyundai seg på det tyske markedet også. Men der er det Volkswagen som blir sure. Wolfsburg skal nå få retten til å prøve om en rekke TV-spots fra Hyundai virkelig kan være lovlige. Der påstår nemlig koreanerne at ”Nå finnes det endelig en ekte Folkevogn igjen” når de reklamerer for egne produkter. Og for sikker hets skyld bruker de en skrift som til forveksling likner på den opprinnelige Volkswagen-skriften. Foreløpig har Hyundai nektet å fjerne reklamesnuttene.
|