img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
MEGA
Logoen til det franske superbilmerket Mega virker ved første øyekast temmelig fantasiløs: En stor M på en blå, sirkulær bunn kantet av er rød og hvit sirkel.

Bak Mega står Frankrikes største mopedbilprodusent, Aixam, og ser man på Mega-logoen en gang til, drar man kjensel på Aixams logo, som har samme form og farge men har en stor A i stedet. Det finurlige er at M-en i Mega-logoen er utformet ved å ”brette ned” toppen av en A, og dertil påsatt vinger. Tilfeldig? Vel, i hvert fall smaker Mega atskillig mer av fugl enn Aixam.

Det var i 1992 Aixam i Aix-lesBains lanserte merket Mega som skulle stå for den rake motsetning av deres velkjente mopedbiler. Den første modellen, Mega Club, var imidlertid svært så prosaisk: En mellomstor pingle-SUV med Peugeot bensinmotor på 1,1 eller 1,4 liter, alternativt 1,5 liters diesel og to- eller firehjulstrekk. 4WD-overføringen var hentet fra Citroën AX i 4WD-utgave. Men om ikke annet var Clubs plastkarosseri både hipt og fikst, hele bakenden kunne skiftes ut med løse alternativer, og dermed kunne man ha både varebil/stasjonsvogn, pickup og cabriolet i en og samme bil.

Kamuflert koloss
Bare et par måneder etter at publikum fikk stifte bekjentskap med Club, lanserte Mega det som fabrikken selv kalte ”en høyteknologisk mastodont på hjul”, Mega Track. Med en lengde på 508 cm, en bredde på 222 cm og vekt på 2,28 tonn var den å regne som en av verdens største personbiler – og den var like fullt utformet som en sportscoupé, komplett med høyt plassert hekkspoiler! Proporsjonene var så samsvart med ordinære sportscoupéer av andre merker at man måtte se bilen i virkeligheten eller avbildet i et miljø for å forstå hvor stor den var. Helt Mega, med andre ord!

La oss gå på innmaten. Motoren var en midtplassert 6-liters Mercedes-Benz V12 på 395 hk som drev beistet via en 4-trinns automatgearkasse og permanent firehjulstrekk. En hydraulisk styrt bakkeklaringsregulator gjorde offroad-kjøring til null problem. Kupéen med plass til fire var polstret i skinn og stinn av øvrige luksusdetaljer, og mangelen på direkte utsikt bakover ble avhjulpet av et strategisk plassert videokamera.

Monte Carlo fra Monte Carlo
Mega Track kom ikke i produksjon før i 1995 – i det små, selvsagt, for prisen var astronomisk – og likevel var bremseskiver av karbon ekstrautstyr. Samme år overtok Aixam-Mega et annet superbilprosjekt ved navn Monte Carlo. Også dette var en midtmotorbil, som hadde blitt utviklet av en gruppe bilentusiaster i selve Monte Carlo i årene 1990-93, derav navnet.

Monte Carlo skulle være en ”Ferrari-killer” og var basert på Formel 1-teknologi. Monocoque-kupéen besto av karbonfiber og hang sammen med hjelperammer av alu-rør foran og bak. Samtlige hjuloppheng var justerbare, og karosseripanelene var av Kevlar. Prototypene hadde Lamborghini V12-motorer på 455 hk og toppfart på 305 km/t. Presentasjonen ble foretatt i forbindelse med Monaco Grand Prix 1990, og planen var å bygge 100 biler.

Fra Monte Carlo til Georgia!
Men ikke før i 1992, altså samme år som Mega ble lansert som eget merke, ble produksjonsutgaven Monte Carlo GTB presentert på Detroit-utstillingen. Nå hadde den en 4-liters Carlo Chiti-utviklet V-tolver som ved hjelp av to turboer fikk fram 720 gamper. Ved Monaco GP samme år ble det vist en åpen versjon, Beau Rivage, der turboene var fjernet og motorvolumet redusert til 3,5 liter. Og med disse besparelsene var effekten tilbake til utgangspunktet, 450 hk.

I 1993 ble Monte Carlo-prosjektet solgt – til Georgia! Selskapet som var interessert var for øvrig det samme som kontrollerte den russiske jagerflyprodusenten MiG. De planla å bygge tre versjoner av Monte Carlo-bilen under navnet MiG: 2-seteren M100, 2+2-seteren M200 og en 4-dørs sedan, M300. En prototype dukket opp under treningen til 24 timers-løpet ved Le Mans 1993, men så hørte man ikke mer til det russiske jagerflyet med innadvendte dyser og landeveiskompleks før Mega kunngjorde at de hadde overtatt prosjektet to år senere og plasserte den samme V12eren i den som i Mega Track, altså en Mercedes-Benz-enhet. Bilen fikk navnet Mega Monte Carlo.

Nedturen
Men heller ikke Aixam-Mega fikk dreis på produksjonen av Monte Carlo-konseptet, til tross for at Aixam-Mega er Frankrikes tredje største bilprodusent etter Renault og PSA-gruppen, og til tross for at Frankrike utvilsomt har et markeringsbehov på superbiler. ”Hverdagsmodellen” Clubs etterfølger Concept ble presentert på Paris-utstillingen høsten 1998, også i LPG-versjon, men også den så ut til å stoppe opp. Mega fortsatte å komme med buggy-prototyper til ørkenrallies og en slik ”Mega Desert” ble nummer to totalt i Dakar-Kairo i 2000.

Muligens er det VWs satsning på å få Bugatti ut på markedet igjen som har skremt mopedbilprodusenten i Aix-les-Bains, i hvert fall har vi hørt lite om Mega siden 2000, da fabrikken la ut teksten ”ikke i handelen” under bildepresentasjonene av Mega Track og Mega Monte Carlo. I 2002 fikk en ny serie ultra-lette distribusjonsbiler innenfor mopedbil- og mc-bilrammene tildelt Mega-emblemet, men selv deres stilige design kunne ikke dekke over at dette var Aixams ”kommersielle linje” og bare en skygge av den storheten som Mega var tidligere, om ikke annet så rent fysisk.

Til Norge

I september 2006 startet Bergensfirmaet Maskin & Anleggsutstyr AS import av de små Mega MultiTruck lastebilene, primært i elbil-versjon, men også som mopedlastebil med 400 ccm Kubota dieselmotor eller motorsykkelbil med 100 ccm mer og toppfart 70 km/t. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer