Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fords jåle-studio legges ned En av de underligere ting Fords designsjef J. Mays fikk gjort var å overbevise daværende Premier Automotive Group-sjef Wolfgang Reitzle om at de trengte et eget trend-monitoring studio midt i tjukkeste London. 17 måneder senere trenger ikke Ford det lenger. Ikke akkurat noen bombe. |
||||||||||||||||
Ford kutter i fettet – og det er det fremdeles en del av. Nå er det Ingeni som ryker. Dette er navnet på Fords satellitt-studio, et 17-designers kontor midt i tjukkeste London, i et hus som ble nydelig ombygget, med restaurant i første og en Ford-eid grafisk designer i tredje. nesten 200 millioner kroner sies det at det kostet å bygge om det hele, og så har det vel vært andre utgifter underveis også. Noen resultater derfra kjenner man imidlertid ikke, selv om det sikkert var en hyggelig adresse for Prag-ledere og Ford-designere på tur til storbyen.
Mays begrunner nødvendigheten av anlegget med at ”våre designere kunne se på for eksempel en skinnveske fra en av luksusprodusentene og si at ’hvorfor har ikke vi samme kvalitet og finish på våre dashbord’?” Studioet ble derfor like meget et anlegg hvor man skulle designe luksusgjenstander for ikke-Ford kunder som man skulle designe biler. Sånn sett en grei målsetting, selv om det ikke er kjent at det ble noen resultater av det heller. Men for en bilprodusent å bygge et designstudio der det ikke er sjans til å få inn en bil, knapt nok i små deler, er egentlig ganske kuriøst. En skinnveske var det nok imidlertid plass til. Hva som skal skje med Ingeni-sjefen (ex-Lincoln) Gary McGovern skal vi få beskjed om i desember. Ex-Volvo design-topp Peter Horbury fortsetter åpenbart som leder for PAG design (det betyr å samordne virksomhetene til Jaguars, Aston Martins, Land Rovers og Volvos meget selvgående og selvstendige designsjefer).
Da J. Mays la ned Ghia i Torino var det ingen som skjønte noe som helst. Denne gangen er det lett å forstå beslutningen.
|