Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Første Kina-Polo eksportert Det er nesten 20 år siden Volkswagen, som den første utenlandske bilfabrikken, investerte i Kina. Nå er Volkswagen den første utenlandsk-eide kinesiske bilprodusenten som eksporterer komplette biler derfra. Den første Poloen gikk til Australia. |
||||||||||||||||
Volkswagen har tidligere sagt at planene er klare for å eksportere kinesisk-produserte biler til 84 land verden over, bare man kan få kvaliteten opp og kostnadene ned. Man begynner åpenbart å nærme seg målet, nå snakkes det om at denne jobben kan man starte med om en to års tid.
Den første eksport-Poloen ble bygget i et industriområde i Anting, der myndighetene har opprettet en enorm industripark som de kaller Autocity. På sikt skal det anlegget bli større enn Toyotas hovedfabrikker ved Nagoya i Japan, sier planleggerne. Det skal ikke ta lang tid før disse VW-produktene blir å finne på andre markeder også, og om noe over et år er flere fabrikker på gang med eksport derfra. Honda først – de bygger en ny fabrikk langt sør i landet. Derfra skal det komme småbiler som skal eksporteres både til Europa og Japan.
Toyota ligger også i startgropa, riktignok har de eksportert en del Xiali-modeller til Mexico allerede, men disse regnes liksom ikke. Typisk tredje-verden modeller med primitive spesifikasjoner og null muligheter til å møte noen sikkerhetskrav.
|