Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
2004 blir Darwins år
Charles Darwins lover har alltid hatt en finger med i de konkurranseutsatte næringers spill. Gjennom de siste års nedganger i norsk bilbransje har fingrene blitt flere, men først i 2004 vil Darwins makt bli total i det kaotiske alle-mot-alle-bildet som har forsterket seg bare siden det endrede Gruppeunntaket trådte i kraft fra 1. oktober. For i tillegg til den nye handlefriheten, bokstavelig talt, er vi vitne til den første oppgangskonjunktur i bransjen på mange år. Det betyr åpning for bedre fortjenester, og slike utsikter skjerper konkurranseviljen mer enn noe. |
||||||||||||||||
Økt omsetning på nytt og brukt, kortere ståtid, større muligheter til å shoppe deler og tjenester der det i øyeblikket er billigst, fortsatt utsikter til stabil lav rente og kronekurs, avgjort momsfritak for nye
taxier fra 1. mars og et lite håp om reduksjon i firmabilbeskatningen innen utløpet av 2004 – alt dette tegner til en kamp om kunder som norsk bilbransje knapt har sett maken til, desto mer ettersom flere aktører allerede står med ryggen mot veggen økonomisk sett, og er klare til å slåss med alle midler for å fortsatt sikre seg sitt daglige brød.
Men thrilleren stopper ikke der. For her finnes det ligninger med flere ukjente. I bakgrunnen spøker tanken på at utenlandske aktører kanskje vil inn i Norge. Hvem vil skru hva, eller for den saks skyld skru hvem? Originalbegrepet på reservedeler har havnet dit det hører hjemme, nemlig hos deleprodusentene. Hva vil skje når forbrukerne oppdager det? AutoBransjens Leverandørforening (ABL) slipper en informasjonskampanje løs på publikum ved utløpet av januar, men vil den bety noe når norsk dagspresse fortsatt tror at det er bensinprisene som utgjør kostnadstyngden ved bilhold, til de grader at de smører sammenligninger på literpris ut over hele forsiden? Som Mario Monti selv har sagt det: “Bedrifter som drar nytte av det nye gruppeunntaket er ikke de som kjemper imot det eller forsøker å omgå det, derimot de som tar det i bruk raskt og på en smart måte som konkurrentene ikke regnet med”. Det er dette skjæringspunktet mellom etablerte oppfatninger og radikale løsninger som vil gjøre 2004 så spennende. Vi vil oppleve masse fuzz, også av den sorten som blir juristmat eller journalistmat eller begge deler. Den enes død, den andres brød. Uansett hva som blir Årets Bil, blir i hvert fall Darwin Årets Diktator i denne bransjen. Godt nyttår!
|