Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Åpen 6’er presentert For noen uker siden hadde jeg gleden av å kjøre BMW 645Ci på spanske landeveier. Nå presenterer BMW cabriolet-utgaven, i første runde som 645Ci Cabriolet. |
||||||||||||||||
BMW lover de samme dynamiske kjøreegenskaper i cab’en som i coupéen, noe som høres svært lovende ut. 4,4-liters V8 motoren med 333hk er på plass også her og sørger for at akselerasjonen til 100 går unna på 6,1 sekund mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Det eneste jeg ønsket mer av i 645 coupé var godlåten fra V8’eren, og med taket nede bør det være en symfonisk nytelse å kjøre cabrioleten.
50:50 Takkonstruksjonen som benyttes i 645Ci Cabriolet er nyutviklet og sørger for god lyd- og varmeisolering. Bakvinduet er utført i glass og kan kjøres helt frem til bagasjerommets skillevegg ved hjelp av en elektrisk motor. Taket betjenes elektrisk og kan kjøres opp og ned mens bilen er i sakte bevegelse (inntil 30 km/t). En vindavviser gjør bilen om til en lun toseter, og når man ønsker plass for fire plasseres denne i bagasjerommet. Sikkerhetsbeltene til forsetene er integrert i seteryggen for å lette inn- og utstigning av baksetet. Når bilen kjøres åpen rommer bagasjerommet 300 liter og med taket på plass økes volumet til 350 liter. Et kraftig karosseri og solide A-stolper gjør 6-serie cabriolet like kollisjonssikker som coupéen.
Vår prøvekjøring av 645Ci coupé kan du lese i desember-utgaven av Bil som er på plass hos bladforhandlere i disse dager. Første offisielle visning av cabrioleten finner sted på Detroit-utstillingen i januar. Den kommer hit i løpet av våren 2004, og BMW Norge antyder en pris på kr 1.265.000 - drøyt 100.000 over coupéen.
|