Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny nedtur for Euro-reg November-tallene fra ACEA er nå klare og viser at de 18 markedene som for tiden leverer tall til Europa-registreringsstatistikken hadde en ny nedgang. Etter en september 4,4% opp, og en oktober 0,3% ned endte november 1,1 prosent lavere enn i tilsvarende måned i fjor. |
||||||||||||||||
Det er en liten trøst i november-tallene (1.046.147 totalt): mange av de store markedene hadde en registreringsdag mindre enn i fjor – er vi velvillig innstilt kan vi slå fast at markedet er omtrent likt med i fjor. Litt mer positivt kanskje, men ikke så positivt som et klart løft ville vært. Og akkumulert forteller årets første 11 om en nedgang på 1,3 prosent. Bare seks markeder viser oppgang, av disse er det bare to betydningsfulle: Storbritannia (0,2% opp) og Italia (0,8% til værs). Europas største, Tyskland, ligger akkumulert 0,6% under fjoråret, men november viste en stigning på 0,6 prosent med færre reg-dager enn i fjor.
Fiat var et lyspunkt blant produsentene. De kunne rapportere om sin første salgsøkning siden desember, og deres markedsandel i november steg til 8,1 fra 7,6% i november i fjor. Enda mer imponerende blir dette når vi se at hjemmemarkedet sank med 4,5%. Når Fiat gjør noe riktig – i dette tilfelle ny Panda og oppdatert Ypsilon – merkes det med en gang. Volkswagen-gruppen gjorde det dårlig med tyskerne, men Seat og Skoda kompenserte slik at markedsandelen for konsernet faktisk økte. Jaguar økte faktisk også, tosifret, mens både Ford og Volvo fikk skikkelige smell, akkurat som Opel og Volvo. Mercedes sank mens Smart økte forsiktig – i München var det omvendt. For første gang dalte Mini-volumet mens BMW økte – ny 5-serie heter det. Blant franskmennene skjedde det underlige at både Peugeot og Citroen var ned, mens Renault var forsiktig opp. Japanerne fortsetter sin solide fremgang (opp 13 prosent i måneden) og får følge av koreanerne (20 prosent opp). Nå kan vi antakelig trygt fastslå at det forventede omslaget i bilkonjunkturene som alle har ventet på, og ikke så ganske få har prognostisert med, nok må skyves ut et stykke i 2004. De fleste regner med at de neste år vil klare et volum som i 2002, men det oppnås sannsynligvis på sterk bekostning av bunnlinjen. USA-type incentiver begynner nemlig nå å røre på seg i Europa også.
Noen tror på fremgang. Europeiske bilaksjer var opp 1,41 prosent da november-reg.tallene var blitt kjent. Men årsaken var nok i første rekke en svakere euro mot dollaren hvilket kan gjøre det mer lønnsomt å eksportere biler til USA. Optimisme på grunn av økende salg er vanskelig å spore.
|