Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå skal forbrukerne lære hva originaldeler er ”Trygghet med garanti”. Det er fellesnevneren som AutoBransjens Leverandørforening (ABL) vil kjøre på når de i slutten av januar 2004 iverksetter sin store kampanje for sine medlemmer, som er de frittstående importørene av originale bildeler til Norge. |
||||||||||||||||
Ja, du leste riktig. For etter innføringen av det reviderte gruppeunntaket fra 1.oktober 2003 har bilfabrikkenes underleverandører, altså dele- og komponentprodusentene som faktisk står for majoriteten av en bils bestanddeler, omsider fått rett til å kalle sine egne deler originale.
Det skulle forresten bare mangle. Tenk deg for eksempel hvis Shell hadde advart deg mot å kjøpe Leiv Vidar-pølser rimeligere i en ordinær pølsebu fordi kun Shell hadde ”originale Select-pølser”. Det ville utvilsomt vært sukkertøy for forbrukerorganisasjonene! Bilbransjen, derimot, har fått herje fritt med advarsler mot ”piratdeler” og å bytte bort bilen bit for bit med biter fra de som faktisk har produsert bitene! Nå er det slutt – heldigvis. Nå skal det i rettferdighetens navn tilføyes at det fortsatt finnes bildeler som aldri bør settes på noen bil, men disse har omtrent forsvunnet etter at krav til merking har blitt skjerpet i EU-landene. Og går man etter sterke merkenavn som Bosch, Hella, Valeo og andre som er underleverandører til bilfabrikkene, er man trygg. Det er slike merkenavn ABL representerer, dessuten er disse som oftest billigere enn når en identisk del er pakket i emballasjen til en av deres kunder, altså en bilfabrikk. Selv merkeverksteder på både lette og tunge kjøretøyer har etter hvert blitt trofaste kunder hos de frittstående importørene. Ikke bare fordi det kan lønne seg på pris eller fordi kvaliteten er jevnbyrdig, men fordi leveransene ofte effektueres kjappere enn gjennom egne kanaler. Det er jo et ekstra konkurranseelement for å sikre seg fornøyde kunder. Nå vil altså ABL gjøre forbrukerne oppmerksomme på mye av dette. Men kanskje ikke alt. For både bilfabrikker og merkeverksteder tilhører fortsatt deres viktigste kunder og det gjelder å holde på dem. Emnet vi her snakker om er noe partene har hatt vanskeligheter med å snakke om, selv om shopping på tvers av gamle fronter allerede har blitt gradvis mer praktisert i de senere år.
Det skal bli uhyre spennende å se hvordan ABL akter å drive folkeopplysning og samtidig vil unngå å skite i eget reir, og om publikum vil oppfatte et budskap som ikke engang de fleste norske biljournalister har fått med seg hittil. Fra rundt 30. januar og framover får vi svaret.
|