Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Aggressive Toyota Toyota er greie sånn: de forteller konkurrentene temmelig nøyaktig hvor mange kunder som blir tilbake til de andre. 7,08 millioner biler skal dette japanske storkonsernet selge neste år! |
||||||||||||||||
Toyota er på hugget. De passerte Ford som verdens nest største bilkonsern i tredje kvartal i år. Aksjeverdien er større enn GM, Ford og Daimlerchrysler til sammen, og de har gitt ut kokeboken som beskriver hvordan de skal bli verdens største.
På veien dit skal de gjennom et 2004. Og da skal de selge 7,08 millioner biler sier de – 4 prosent opp fra det som kommer til å bli årets resultat. Hvis det er noen trøst for noen inkluderer dette tallet også Daihatsu, biler med Toyota-merket skal det ikke selges flere enn 6,33millioner av, 1,76 av disse på hjemmemarkedet. Til sammenlikning solgte Ford 6,97 millioner biler i fjor, det er tvilsomt om det blir flere neste år. Av det totale Toyota-volumet skal 2,36 millioner selges hjemme. Det er en økning på forsiktige 2 prosent, så det er åpenbart at økningen kommer til å merkes mer andre steder (les: Europa). For ordens skyld: Toyota vil i år selge 6,07 millioner biler globalt (opp 10%) hvorav 1,73 mill hjemme (+3%), mens Daihatsu øker globalt med 6% til 670.000 biler og lokalt med 3% til 560.000. Hino synker over hele linjen, globalt med 2% til 80.000 – halvparten selges hjemme, det er en nedgang på 14%.
For tiden ligger Toyota rundt 10% global markedsandel. De skal opp på 15% i løpet av 2010-årene sier de. Kjøp aksjer der, sier vi.
|