img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Historieløs bombe fra Chrysler
Hvorfor insisterer disse historieløse bilprodusentene på å kalle noe ”tidenes første”. Chryslers ME4-12 er en fantastisk bombe som går uttapå Ford GT (dersom den hadde vært i produksjon), men Chryslers første midtmotoriserte konseptbil er den ikke.

Det er selvfølgelig ikke av stor interesse for de som besøker Detroit-utstillingen i dagene fremover, men for 15 år siden eide Chrysler faktisk Lamborghini for et kort stund, og den perioden benyttet de blant annet til å bygge en amerikansk designet, nydelig firedørs fireseter med midtmotorisert Lambo-teknikk. Da den sto i Frankfurt i 1987, het den Lamborghini Portofino, men da den turnerte de amerikanske utstillingene året etter ble den sterkt fremhevet som et Chrysler-konsept.

Hvilket ikke fratar ME4-12 tittelen Årets Detroit Bombe. For det første var det vel utstillingens best bevarte hemmelighet som debuterte der. For det andre var den akkurat like utadvendt dramatisk som fjorårets Tomahawk. Men der Tomahawk var en flip kan denne godt oppfattes som et seriøst innslag i diskusjonen om stadig sterkere og stadig raskere.

Dette er en gjennomkonstruert bil med massevis av Mercedes-teknikk innabords. Lou Rhodes heter sjefingeniøren og han er amerikaner god som noen, men hjelp har han hatt både fra AMG og fra Mercedes. Motoren er en fullblods quad-kam, quad-turbo V12-enhet med 850hk. ”Vi ba AMG om mer enn 800 hester og mindre enn 250 kg” forteller Rhodes. Det ble 12 kg over, men de 50 ekstra hestene kompenserer for det. Med bare 1300 kg tomvekt antydes det under 3 sekunder til 100 og til 160 på 6,5 med en toppfart på 400 km/t. Her skal Enzo Ferrari ut-Enzoes!

Mer hjelp fra Europa: Gearkassen er spesialbygget av Ricardo, syv trinns transaksel med det samme dobbelclutch-systemet som Ricardo bygget for Audi-kassene til Le Mans. Seks potters calipere på skivene høres også seriøst ut og 265/35 ZR-19 og 335/30 ZR-20 tyder på at noen mener alvor. Spennende er også opphengningen der Rhodes og hans folk har fått til uvanlig lang fjæringsvei. 155 mm bak der snittet i denne klassen ligger mellom 70 og 90 mm. Sammen med elektronsikk styrte dempere høres det ut som komfort i tillegg til barberbladskarpe kjøreegenskaper.

Designen imponerer. Her er det krefter og funksjon hele veien, allikevel har den sitt helt egne uttrykk. Tom Tremont var totalansvarlig for denne delen av prosjektet, der Brian Nielander gjorde eksteriøret. Han var student/praktikant hos Chrysler i 1996 da han jobbet på et Jeep-prosjekt som den sommeren het Tomahawk. Mark Walters, som har gjort interiøret på denne superbilen jobbet imidlertid på den som ble den virkelige Tomahawken, motorsyklen med Viper-motor fra i fjor. Han har gjort en skikkelig arbeidsplass med materialer som i første omgang reflekterer tøffe tak. Metall, kullfiber og innslag av semsket skinn er det som preger innsiden.

Utvendig er det også masse god ingeniørkunst i designen. En strømlinjekoeffisient på 0,358 er midt på treet – en slik bil skal ikke være for glatt, da er det fare for at den flyr. Denne flyr ikke – den har negativt løft i begge ender over hele skalaen. Totalt veier den 20 kg mer enn egen vekt ved 110 km/t – ved 300 km/t legger det aerodynamiske trykket på nesten 400 kg. Bilen har også en spoiler som lever sitt eget liv: den flytter seg 100 mm bakover og løfter seg 10 mm ettersom hastigheten nærmer seg 320 km/t. Deretter legger den seg flatt igjen for å hjelpe bilen opp i max fart. Fra 320 må vi med andre ord regne med at føreren vet hva han gjør.

Så langt har den eneste føreren vært Wolfgang Bernhard. Han er COO hos Chrysler, men som tidligere topp hos AMG har han håndtert raske biler før. Ikke at dagens tur var en skikkelig burnout akkurat. Han kjørte bilen inn på scenen til et meget overrasket pressekorps, akkurat som han scoret fjorårets største måp da han styrte Tomahawk inn på podiet da.

Det er mye vi ikke vet om denne ennå. Hvorfor den heter ME 4-12 for eksempel. Ikke fordi den ble ferdig den 4. desember, for det ble den ikke. Ikke før den 29. desember kunne de dyktige håndverkerne hos Metalcrafters gå hjem til julesteken. Ikke vet vi noe som helst om produksjonsplaner heller. Men med en verden som kjøper Pagani Zondaer og står i en slags kø for å kjøpe Bugatti Veyron, og med salgsfolk som klarer å selge en begrenset serie av Tomahawk – som ikke en gang kan brukes på landeveien, burde det ikke være utenkelig at vi ser denne som en slags Chryslers kron-juvel en gang.

Og spør du meg – dette ser da meget bedre ut enn pimpmobilen fra Mercedes-Mclaren?

Spør du Dieter Zetsche, Chryslers toppsjef, vil han svare at ”en Ford GT koster rundt 150.000 dollars, en Enzo koster 659.000. Jeg ville tro at vår bil kunne selges for noe midt i mellom.”

Har du hørt vakrere musikk?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer