Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Teppet ned for Olds Sentimentalistene hadde det ikke no’ hyggelig på Detroit-utstillingen. Slutten nærmer seg raskt for Oldsmobile, USAs eldste fremdeles eksisterende bilmerke. Egentlig var det nesten likskjending at merket hadde en stand der i det hele tatt. |
||||||||||||||||
Den eneste måten du kunne oppdage Oldsmobiles stand på årets Detorit-utstilling var å snuble over den. Den lå i skyggen under overhenget av GMs to-etasjers kjempestand, og hadde vel et areal som tilsvarte en firedel av det SAAB var tildelt, ikke så langt unna.
Og alle vet jo at Olds er dødsdømt – planene om å bygge de siste modellene i slutten av dette året står fremdeles fast. Men allikevel hadde vel dette solide merket fortjent litt bedre? Det er klart salget raser, 18 prosent nedgang i fjor (nesten underlig at det ikke var mer) høres jo ut som nesten-katastrofe. Men se på tallene – man skulle tro bunnlinjen var interessant for GM som kjemper for å kare til seg markedsandeler. 125.000 enheter i fjor. Verken de solariumbrune kroppsbyggerne hos Hummer, eller de elegante SAAB-folkene liker å høre at det tallet er mer enn disse to hippe merkene klarte å selge til sammen i fjor. Hvilket selvfølgelig også er et argument for alle de forhandlerne som nå må ut av Oldsmobile, og som i mange tilfeller ikke har fått noe annet agentur. Riktignok sier GM nå at ca. 90 prosent av alle rettssakene det ble truet med fra mugne forhandlere nå er ute av systemet, forlik i de fleste tilfeller. Men de ca. 10 som er tilbake skal nok bli litt hardere å knekke.
Og – enda verre – de 125.000 bilene kan fort bli erstattet av japanere eller koreanere.
|