Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM tjente bedre - men mindre på bil Nå er 2003-tallene for General Motors, fremdeles verdens største bilfabrikk, klare for i fjor. Konsernet tjente mindre på bilproduksjon enn i 2002, men rekordresultater fra finans og salg av verdier mer enn doblet selskapets fortjeneste. |
||||||||||||||||
De fleste forbinder vel fremdeles General Motors med bilproduksjon, og selvfølgelig er det riktig at de bygger biler, men det er ikke det de lever av lenger. Det er kredittvirksomheten som drar inn de store pengene. For hele året sank inntektene fra denne kjernevirksomheten med 57 prosent, selv om det bedret seg i siste kvartal, da var fallet bare 31 prosent, fra 574 til 396 millioner dollars. For hele året brakte GMs bilvirksomhet inn 1,1 milliard dollars sammenliknet med 2,6 i 2002.
På verdensbasis så vi også et annet betydningsfullt fall. GMs markedsandel på verdensmarkedet var på 15% i 2002, i fjor endte den på ca. 14,5. Årsaken er den enorme veksten i biltettheten i Asia, der GMs markedsandel ligger under konsernets globale snitt. Både i Europa og Sør Amerika tapte GM penger, i fjerde kvartal forsvant det 66 millioner dollars fra Europa, hvilket allikevel viser en bedring: i samme periode i 2002 tapte man 129 millioner her. Men det var altså GMAC, GMs kreditt-arm som gjorde det så bra at konsernet tross alt endte langt over det markedet hadde ventet. 2,8 milliarder tok de inn i fjor, i 2002 var tilsvarende resultat 1,9 milliarder. Samtidig kvittet Generalen seg med noen forsvarsindustri-biter og eierandeler i TV slik at det hele endte med at GM kan bokføre en netto inntekt på 3,8 milliarder dollars fra en omsetning på 185,5 milliarder. For 2002 var tallene 1,7 milliard etter 177,3 milliarder.
Måten aksjemarkedet applauderte på var å sende aksjen forsiktig nedover da resultatet ble kjent. Utsiktene tolkes med andre ord ikke som alt for positive.
|