Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renault vil til topps Renault har som mål å ta VM-tittelen i F1 i 2005. I år nøyer de seg med å danke ut McLaren. Neppe noen lett oppgave. |
||||||||||||||||
Torsdag var vi tilstede i Pallermo på Sicilia da Renault lanserte sin nye R24, bilen som skal sloss i årets Formel 1-mesterskap. Mens de i fjor tok en klar fjerdeplass i konstruktør-VM, langt foran nestemann på lista, er målet for 2004 å bli et Topp3-team. For å oppnå det må de passere en av de tre store i sammendraget, en tøff oppgave. Mens Ferrari og Williams seiler opp mot de heteste kandidatene til årets VM-tittel, mener Fernando Alonso det er mulig å passere McLaren.
Nye regler i årets mesterskap gjør at samme motor må brukes en hel helg, og det tvang Renault til å velge en mer konvensjonell løsning enn de siste sesongene. For mens de tidligere har hatt en konstruksjon med stor åpning mellom sylinderrekkene (ca 108 grader) har årets motor, med betegnelse RS24, en V på 72 grader. Og den nye motoren har vist seg svært pålitelighet i de første tester den har vært gjennom. Renault F1 har et system der de har forskjellige team med ansvar for utvikling av annenhver bil. Teknisk direktør Bob Bell er ansvarlig for R24 og forteller at utviklingen av denne startet for 15 måneder siden ved anlegget i Enstone i England. --Målet var å skvise mest mulig inn på minst mulig plass slik at vi fikk best mulig spillerom for aerodynamiske detaljer, forteller Bell. –Nye tekniske regler ga i utgangspunktet 6 prosent mindre downforce, men vi har greid å kompensere for dette gjennom utstrakt bruk av våre moderne vindtunnel. Bell forteller videre at bilen (uten motor) består av ca 5.000 komponenter som er utviklet og produsert ved anlegget i England. Svært få av delene stammer fra fjorårets bil. Samtidig jobbet den franske delen av Renault med utvikling av en helt ny motor. --Utviklingen av R24 har gått etter planen. Den 12. januar startet vi bilen for første gang, som planlagt, og på vår tredje testdag kjørte vi en full løpsdistanse uten problemer av alvorlig karakter, fastslår Bell.
Årets førere er de samme som i fjor, spanske Fernando Alonso og italienske Jarno Trulli. Testfører er franskmannen Franck Montagny. Mer om Renault-lanseringen kan du lese i mars-utgaven av Bil. Der vil du også få mulighet for å vinne en Renault media-dagbok signert av de tre førerne. I mellomtiden kan du hygge deg med våre bilder fra lanseringen.
|