Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
“Evig eies kun et dårlig rykte”? Tittelen er hentet fra en sang og CD-plate signert artisten Henning Kvitnes, men jeg hadde ikke tenkt å skrive en plateanmeldelse i denne lederen. Derimot tenkte jeg å fokusere på lastebilen som etter min mening sliter med et ufortjent dårlig rykte. I diverse medier omtales til stadighet lastebiler og lastebiltransport som et problem. Lastebilen er kjempestor og skremmende, den dreper, den forurenser og den er i veien for personbilene! Hvordan har det seg at slike fordommer fortsatt er så inngrodd i så vel media som hos menigmann? |
||||||||||||||||
I et langstrakt land som Norge er vi faktisk helt avhengig av lastebilen, enten det gjelder å få eksport- og importvarer ut og inn av landet, eller når det gjelder å få matvarer, post og andre nødvendigheter ut til “Kari og Ola Nordmann”.
En del politikere ivrer etter å få mest mulig gods over på jernbanen, og det høres for så vidt fornuftig ut, men for det første er det ikke jernbanespor til enhver plass i dette landet, for det andre har regulariteten på skinnene vært for dårlig og for det tredje er framføringshastigheten for lav. Transport på vei er rett og slett raskere og enklere! Da jeg for en del år siden startet i YrkesBil sa en eldre kollega i et annet forlag at “vi som kan litt om denne bransjen må misjonere for lastebilen (og bussen) i enhver sammenheng, enten vi er i et privat familieselskap eller i andre sammenhenger. Folk flest vet nemlig forsvinnende lite om dette temaet”. Det har jeg gjort mye etterpå, og de aller fleste får en helt annen oppfatning av lastebilens betydning for samfunnet. I det siste har det dukket opp noen reklamespotter på radiokanalen P4, reklamespotter som gir folk råd og tips om alt fra passering av fjelloverganger til lastebilens betydning for samfunnet. Det hele avsluttes med en hilsen fra “oss i Scania”. Du verden, dette er jo ren misjonering for lastebilen uten overdreven fokus på Scania som produkt. Selvsagt ser Scania-importøren dette som merkevarebygging, men det er i like stor grad fokus på lastebilen som sådan. Det synes jeg de fortjener honnør for! Men egentlig gjør de vel jobben til interesseorganisasjoner som for eksempel Norges Lastebileier-Forbund? Jeg håper dette kan være en spore til etterfølgelse for slike interesseorganisasjoner. I stedet for bare å fokusere på næringens rammebetingelser som for eksempel dieselpriser, bomavgifter og veistandard, kan man i stedet opplyse folket om viktigheten av veitransporten.
Evig eies kun et dårlig rykte, gjelder så dette lastebilen? Ikke nødvendigvis hvis man klarer å oppnå forståelse for hvor viktig lastebilen er i dagens samfunn. Og for å oppnå den forståelsen tror jeg det er viktig å informere alle og enhver om hvilken jobb som utføres på veien til enhver tid. På den måten blir det kanskje lettere å få forståelse for bransjens bekymring vedrørende høye avgifter og dårlige veier?
|