Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM Europa får ny sjef Jeg nevnte forleden at det var litt kjefting mellom Opel-sjefen og sjefen for GM Europa. Opel synes (forståelig nok) at det urettferdig når det er GM Europa som tjener penger på alle Opel-aktiviteter utenfor Tyskland, mens Opel må ta alle utgiftene. Michael Burns i Zürich syntes det var helt i orden. Nå slutter han. |
||||||||||||||||
Det er mulig man ikke skal lese noe dramatikk i endringene hos GM Europa i Zürich. Michael Burns, 51 år gammel, som har vært hos GM i 33 år har sagt ja til å overta som sjef for Dana. Dana er en stor amerikansk fabrikk som først og fremst lager aksler, men også andre komponenter, til bilindustrien. Daglig leder døde i september, og leder-jakten har pågått en stund.
Samtidig virket det som om Burns hadde en solid fremtid i GM, hos bokholderne hadde han et svært godt renommé, på generalforsamlinger i USA er det meget positivt å kunne fortelle om fremskrittene for GM Europa, en liten produsent av funny cars i Jurop vekker ikke på langt nær samme interesse. Men nå slutter han, og i slike stillinger går man omtrent på dagen. Erstatteren ble fort funnet (bildet), det passer kanskje bra at vi får en Fritz til Zürich, selv om etternavnet er så lite Fritzsk som Henderson. 45 år gammel, hos Generalen siden 1984 og har de siste to årene kjørt GM Asia-Pacific med stor dyktighet – blant annet var den vellykkede Daewoo-overtakelsen hans. Han må imidlertid få tid til å forberede overgangen, og sette sin etterfølger på plass, så hva er da mer naturlig enn at GMs mest flamboyante, og mest europeiske, topp-manager Bob Lutz flyr inn og overtar ledelsen en periode. Da han ble spurt om det ved åpningen av Chicago-utstillingen så han for det første frem til at han nå måtte fylle tre jobber, slik at det bli litt færre sjanser til å kjede seg. Og så kunne han fortelle at bedringene for GM Europa helt sikkert ville fortsette, og at hans fire måneder der nå, som pausefyller, var helt ideelle. ”For det betyr at jeg kan ta æren for at det virkelig snudde i første halvår 2004,” spøkte han. Han sa imidlertid ikke noe om Opel/GM Europa konflikten og om hvordan man kunne føre bøkene såpass fornuftig at man fikk et klart bilde av hva som egentlig skjer hvor. Ei heller sa han noe som helst om Saab, som nå i enda større grad blir hans ansvar.
På mange måter kommer Bob Lutz hjem igjen. Han er født i Sveits, han og kona Denise (som flyr et enda proprere helikopter enn det han gjør, men hun holder seg langt unna hans tsjekkiske Albatross jet-trener) prøver å tilbringe en del tid i det vakre chaletet de har der, og han har tilbrakt mye Europa-tid både da han jobbet for BMW, for Opel og for Ford. Det skulle ikke forundre noen om han faktisk klarer å dra i gang merkbare ting i løpet av den korte tiden han har makta her.
|