Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota fosser fram Toyota har lagt frem tallene for tredje kvartal (deres regnskapsår er ikke orientert rundt 1. januar), og tallene viser at konsernet fosser frem. Økende salg overalt kompenserer for valuta- og andre problemer og sørger for en ny rekordinntekt, slik at prognosene for hele året nå er jekket oppover igjen. |
||||||||||||||||
1,7 millioner ble solgt i tredje kvartal, opp fra 1,5 millioner. Den største økningen skjedde utenfor Japan, 1,14 millioner biler var en økning på 15%. Dette hjalp Toyota til å bokføre 2,72 milliarder dollars, netto, på bunnlinjen. Det er opp med nesten en milliard i forhold til samme periode i fjor.
Det som er spesielt med tallene er at driftsresultatet i USA økte med nesten 57 prosent i tredje kvartal (til en milliard dollars) – samtidig som GM og Ford måtte fortelle om forverrede driftresultater i perioden oktober-desember. En av konklusjonene er at Toyota ikke har latt seg rive med i den amerikanske incentive-kampen, og at de allikevel har klart å øke volumet. Det positive 3. kvartalet gjorde at Toyota fortalte at de løftet årets produksjonsmål med nye 80.000 enheter til 6,65 millioner. Samtidig som de økte resultatmålet med 10% til ca. 5,5 milliarder dollars. Effektive kost-kutt og effektiv bruk av oversjøiske fabrikker blir kalt hovedgrunnene til fremgangen. Toyotas potensielle problem er imidlertid paradoksalt nok også USA. Toyotas biler i USA selges ikke bare med meget høyere marginer enn de amerikanske bilene, de selges billigere også. Dette, sammen med en økende oppmerksomhet mot det mange kaller urettferdige valuta-fordeler, vil kunne få den amerikanske administrasjonen til å ta visse proteksjonistiske grep.
Selv om Toyotas aksjer nå ligger i toppsjiktet blant japanske bilaksjer (prisen er ca. 12 ganger årets antatte utbytte) er alle enige om at de første tegn på seriøs amerikansk irritasjon er et klart ”selg”-signal.
|