Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
EUs reimport fremdeles stor De som trodde at bilfabrikkene skulle ta budskapet fra Mario Monti og meldingene som lå under det reviderte gruppeunntaket alvorlig, var ganske blåøyde. Et fenomen som gjenimport, som nettopp er et resultat av underlig prising, ser faktisk ut til å være økende. |
||||||||||||||||
I fjor solgte Volkswagen 565.000 nye biler på hjemmemarkedet. Men den andre statistikken viste at det ble registrert 600.000 nye VW der. 35.000 kommer altså fra andre kilder – de aller fleste fra VW-forhandlere i Tysklands naboland.
Ser man på alle de tyske merkene regner man med at reimporten i fjor utgjorde mer enn 150.000 biler, og alle tror også på økende trafikk i år. Glitrende butikk for biltransportørene med andre ord, som nå kan kjøre med fulle lass av tyske biler tilbake også. Riktignok sier bilprodusentene at dette tar de helt med ro nå, de tror ikke på noen større trafikk, siden prisforskjellen i følge dem er trimmet fra 30 til 10 prosent i snitt. Men dersom smarte operatører klarer å klemme marginer ut av en slik forskjell vil de selvfølgelig fortsette å gjøre det. Og de tyske merkeforhandlerne er helt klare. ”Dersom en kunde kommer og sier at han heller vil kjøpe en gråimportert bil, må vi selvfølgelig kunne tilby ham det også. Vi trenger jo kunden”, sier Helmut Blühmer i det tyske BilbransjeForbundet. Han sier han kjenner forhandlere som stadig henter lastebillass med nye Polo fra Frankrike, selv billigbiler går det altså an å tjene penger på. I følge ham ligger problemet i fabrikkenes overkapasitet, ”når mange millioner biler fraktes hvileløst rundt i Europa sier det seg selv at det etterhånden oppstår et vanvittig prispress. Dette kan ikke bli bedre før produksjonen bringes ned på nivå med etterspørselen”. Men det er flere problemer her. Smarte oppkjøpere kan handle metervis av øyeblikkets prisledere eller kampanjemodeller i et bestemt land, eller det kan være forskjellige utstyrs-varianter som kan gjøre en grenseoverskridelse lønnsom.
En av kandidatene til Årets ReImport for tiden er for øvrig Volkswagens Phaeton. Nå er det lansert en modell i USA som koster 20.000 Euro mindre der enn i Tyskland. Selv høye fraktomkostninger vil ikke kunne nulle ut den forskjellen. Men på den annen side er det ikke sikkert det er akkurat denne bilen gråimport-kundene er mest opptatt av.
|